Ulyana Nevzorova, "This Poster Might Become the Reason of My Detention"

Nytt konstnärsresidens på Konstepidemin för kulturarbetare från Belarus

Under 2021 kommer konstnärer och kulturarbetare från Belarus få möjlighet att vistas och arbeta på Konstepidemin i Göteborg inom det nya residensprogrammet Art Residency - STATUS project. Deltagarna kommer också att matchas med konstnärer från Västra Götalandsregionen, en ”Residence Companion”, för ett personligt utbyte kring konstnärligt arbete.

Föreningen Konstepidemin har sedan 2017 haft nära kontakt med flera ideella och obundna kulturorganisationer och konstnärer i Belarus. Tillsammans med en fri teater i Brest, Kryly Chalopa, har Konstepidemin drivit projektet STATUS – the role of artists in changing society, med stöd från Svenska Institutet.

STATUS-projektet har under åren genererat utbyten i form av seminarier, workshops, kollektivt researcharbete, utställningar och en kongress. En bok med perspektiv på konstnärens villkor i Belarus och Sverige publicerades 2019. Projektet driver också webplattformen www.statusproject.net. Nästa steg i projektet var att bjuda in belarusiska kulturarbetare till en arbetsperiod på Konstepidemin i Göteborg. Detta görs möjligt i samarbete även med Iaspis/Konstnärsnämnden.

- Konstnärer och kulturarbetare i Belarus är en mycket utsatt grupp efter valet 2020 och möjligheten att uttrycka sig utan att det blir repressalier är begränsad. Konstepidemin vill genom det nya residensprogrammet ge konstnärer från Belarus tid och distans att bearbeta händelserna i sitt land och utbyta tankar och erfarenheter med svenska konstnärer, berättar Mona Wallström, projektledare och konstnär med ateljé på Konstepidemin.

De första residenskonstnärerna som kommer till Konstepidemin nu i februari/mars är Ulyana Nevzorova och Olga Bubich. Bildkonstnären och aktivisten Ulyana Nevzorovas verk rör sig ofta kring ämnen relaterade till mänskliga rättigheter och civilt motstånd. Olga Bubich är fotograf, skribent och konst- och fotokritiker som intresserar sig för en bredd av ämnen; konst och kulturscenen i Belarus, fotografins roll som minnesbevarare, uttrycksfriheten och frågor kring synligheten av HBTQ.

- Vi är så glada att nu kunna ta emot de två första gästkonstnärerna till Göteborg. Coronapandemin har ytterligare försvårat möjligheterna att resa från Belarus, men till sommaren hoppas vi kunna välkomna övriga deltagare, berättar Denis Romanovski, konstnär och projektledare.

7 februari 2021 har utlysts som Solidaritetsdag för Belarus av Svyatlana Tsikhanouskaya, presidentkandidat och eventuellt vinnare av valet, som nu befinner sig på landsflykt i Litauen.

-
I samband med solidaritetsaktioner för kulturarbetare i Belarus nu på söndag 7 februari, kommer Ulyana Nevzorova och Olga Bubich vara tillgängliga för intervjuer. Under helgen lanserar vi en solidaritetsaktion på sociala medier för kulturarbetarna i Belarus under #ArtSolidarityBelarus. STATUS projektet kommer att också arrangera flera digitala möten med våra deltagare för att möta intresset för det viktig men farliga arbete som kulturarbetare utför i Belarus, säger Mona Wallström.

KONSTNÄRSPRESENTATIONER
Ulyana Nevzorova - Bildkonstnär/aktivist.
Ulyana Nevzorovas verk rör sig kring ämnen relaterade till mänskliga rättigheter och civilt motstånd. Händelse i hösten 2020 i Belarus blev en dramatisk vändning i hennes konst.
"Jag började leta efter olika sätt att uppmärksamma det som händer runt mig med konst. Jag började filma, göra videokonst och rapporter och göra väggmålningar som omfattar politiska ämnen".
Ett av hennes modiga verk blev väldigt snabb kända i Belarus, då den avspeglar repressionernas absurditet i ett performance verk där Ulyana i tunnelbana håller skylt med texten "Den här skylten kan bli anledningen till min arrestering".

Olga Bubich - Fotograf, skribent och konst- och fotokritiker.
Olga Bubich har deltagit i ett 20-tal internationella fotoutställningar och hennes texter och intervjuer publicerade i inhemska och internationella media. 2020 gav hon ut fotoboken "Bigger than I" om fenomenet "Tjernobylbarn", barn från det drabbade området som varje år sedan 1990-talet deltagit i humanitära program och spenderat några sommarveckor hos värdfamiljer i Europa och Nordamerika. Boken skildrar barnens erfarenheter och upplevelser av att byta kultur och samhällssystem om än under kort tid och vad det gör för deras utveckling och framtida val.

Som fotograf och som konstkritiker adresserar Olga en bredd av ämnen; konst och kulturscenen i Belarus, fotografins roll som minnesbevarare, uttrycksfriheten och frågor kring synligheten av HBTQ:
"Under en fredlig marsch i hösten 2020 i Minsk fotograferades två flickor som kysser och håller hand under regnbågsflaggan. Många började sedan uttrycka sin ilska och tvivel om "riktigheten" i den handlingen och utryckte att det inte var "en bra tid" att ta upp HBT-frågor. Jag tror starkt på att det inte finns en bra eller dålig tid att tala om DIN frihet."
www.bubich.by

KONTAKT
Inför solidaritetsaktioner för kulturarbetare i Belarus den 7 februari, kommer programdeltagarna vara tillgängliga för intervjuer. STATUS projektet kommer också att arrangera flera digitala möten med våra deltagare. Följ även solidaritetsaktionen #ArtSolidarityBelarus på sociala medier.

Projektledare för STATUS projektet: Mona Wallström
mona.wallstrom@konstepidemin.se, tel. 073-753 34 58

Projektledare för STATUS projektet: Denis Romanovski
denis.futureright@gmail.com, tel: 073-577 96 36