Kvartalsrapporten Kommunsektorns skuldförvaltning:  Räntekostnaderna för kommunsektorn närmar sig toppen

Kvartalsrapporten Kommunsektorns skuldförvaltning: Räntekostnaderna för kommunsektorn närmar sig toppen

Den kvartalsvisa rapporten ”Kommunsektorns skuldförvaltning”, som ger en bild av upplägg och villkor för kommunsektorns samlade låneskuld, är nu uppdaterad med ny data för andra kvartalet 2024.

Rapporten bygger på Kommuninvests utlåning och affärer som registrerats av kommuner och regioner, samt deras bolag, i skuldförvaltningsverktyget KI Finans. Underlaget för andra kvartalet 2024 består av 8 977 lån, certifikat och obligationer till ett totalt värde av 671 miljarder kronor samt 1 610 finansiella derivat med underliggande lånebelopp på 205 miljarder kronor. Sedan mitten av 2023 har marknadsräntorna i Sverige trendat nedåt. Genomsnittsräntan på kommunsektorns låneskuld fortsätter dock att öka men ökningstakten numera marginell.

Genomsnittsräntan för nya affärer, inklusive derivat, minskade till 3,49 procent under årets andra kvartal i jämförelse med 3,75 procent under föregående kvartal. Den genomsnittliga kapitalbindningen på nya affärer under det andra kvartalet var på 2,8 år vilket är en ökning från första kvartalet som då låg på 2,47 år. Den genomsnittliga räntebindningen, inklusive derivat, på nya affärer var under det andra kvartalet 2,69 år.

Många kommuner, regioner och kommunala bolag finansierar sina investeringar med lån som har relativt kort kapital- och räntebindning. Vissa kommunala aktörer använder sedan ränteswappar för att förlänga räntebindningen. Detta får till följd att räntebindningen sammantaget ligger på samma nivå som kapitalbindningen på den underliggande finansieringen. Den genomsnittliga kapitalbindningstiden minskade till 2,46 år i jämförelse med 2,49 år föregående kvartal. Ur ett längre tidsperspektiv har den genomsnittliga kapitalbindningen ökat, även om trenden är nedåtgående de senaste två åren. 29 procent av lånestocken förfaller inom 12 månader, vilket är en ökning med 5 procentenheter jämfört med föregående kvartal.

– Många kommunala låntagare har drabbats hårt av ökade räntekostnader under 2023 och 2024. Att räntorna på kommunsektorn nyupplåning nu sjunker snabbt är därför glädjande. Lägre finansieringskostnaderna ger utrymme för fler investeringar framöver, säger Mattias Bokenblom, Senior Analytiker på Kommuninvest.

Länk till rapporten: Kommunsektorns skuldförvaltning för andra kvartalet 2024

Mattias Bokenblom, Senior Analyst, tel: 010-470 88 03, e-post: mattias.bokenblom@kommuninvest.se

Victoria Preger, Kommunikationschef, tel: 073-068 45 45, e-post: victoria.preger@kommuninvest.se