Christian Ragnartz ny chef för skuldförvaltning på Kommuninvest

Kommuninvest har utsett Christian Ragnartz, 46, till ny Chef för Skuldförvaltning. Christian tar över efter upplåningschefen Anders Gånge, som avslutar sin anställning under hösten för en tjänst på Riksbanken.

– Vi är mycket glada över att kunna presentera Christian som ny chef för skuldförvaltningen, säger Maria Viimne, vice VD och affärschef på Kommuninvest. Christians gedigna kompetens och erfarenhet inom portföljförvaltning och andra kapitalmarknadsfrågor för offentliga finansiella aktörer är mycket värdefull.

Christian Ragnartz kommer från en roll som chefsstrateg på Kommuninvest. Innan Christian började på Kommuninvest 2016 hade han arbetat bland annat som biträdande områdeschef på Finansinspektionen, chef för förvaltningen och chefsstrateg på Sjunde AP-fonden samt som ansvarig för portföljanalysgruppen på Riksbanken.

– Det är väldigt roligt att ta över och få fortsätta utveckla skuldförvaltningen med målet att Kommuninvest ska vara världens bästa kommunala finansförvaltare, säger Christian Ragnartz. Marknaderna genomgår radikala förändringar och för att säkerställa låga kostnader för våra medlemmar kommer vi lägga än mer fokus på likviditeten i våra obligationer.

Kommuninvests skuldportfölj uppgår till cirka 375 miljarder kronor och institutet lånar årligen upp närmare 100 miljarder i långfristig upplåning, för finansiering av kommunala investeringar. Cirka 50 procent av den totala upplåningen sker i svenska kronor, med det svenska obligationsprogrammet som främsta upplåningskälla.

Christian Ragnartz tillträdde sin tjänst 7 augusti.

Kommuninvest är en kommunal samverkan för effektiv och hållbar finansiering av bostäder, infrastruktur, skolor, sjukhus m.m. Tillsammans får vi bättre lånevillkor än var och en för sig. Sedan starten 1986 har samarbetet sparat miljardbelopp åt medlemmarna i form av lägre räntor. För närvarande är 288 kommuner och landsting/regioner medlemmar i denna frivilliga samverkan. Med en balansomslutning på cirka 360 miljarder är Kommuninvest kommunsektorns största kreditgivare och Sveriges sjätte största kreditinstitut. Huvudkontoret finns i Örebro.