Unik födsel av gorillaunge

• Den 20 maj kl 03.30 föddes för andra gången i Sverige en gorillaunge i Kolmårdens Djurpark.

• Sveriges första gorillaunge, den numera riksbekante Enzo som föddes 2006 har nu alltså fått ett syskon, en hona/hane. Mamma är gorillahonan Naomi, 15 år och pappa heter Efata, 27 år.

• Efter den tidiga undersökningen av gorillaungen har den bedömts vara frisk och en försiktig optimism råder beträffande mamma Naomis möjligheter att dia gorillaungen.

• Så snart det finns möjlighet att visa gorillaungen kommer detta att meddelas via pressinbjudan. Uppdatering av stillbilder och rörliga bilder kommer ske kontinuerligt via mediabanken, kolmarden.com (välj om Kolmården/mediabank).

• För mer information:

• Silvy Bohlin, pressansvarig, 070-637 30 02.

• Mats Höggren, zoologisk chef, 070-558 27 96.

Magnus Nilsson, verkställande direktör, Kolmårdens Djurpark, 070-655 99 59.

Presskontakt 010 – 708 7504