Kolmården i sorg (uppföljning)

Detta har hänt:
Under söndagsförmiddagen gick en kvinnlig medarbetare in i ett av Kolmårdens varghägn. Detta görs rutinmässigt för att upprätthålla kontakt med vargarna.  Medarbetaren har varit anställd av Kolmården under flera år och har arbetat med den aktuella vargkullen sedan de var valpar. Hon följde parkens rutiner och meddelade sitt uppdrag till kollegor. Vad som sedan inträffade är oklart. När medarbetaren inte svarade på anrop, fattade kollegor misstankar om att allt inte stod rätt till och gick till hägnet. Där påträffades hon död. Polis och räddningstjänst tillkallades och de anhöriga underrättades. När räddningstjänsten kom till olycksplatsen tog de över krisledningen.

Uppföljning:
Kolmården har öppet för besökare under måndagen men vissa publika aktiviteter har ställts in med anledning av gårdagens händelse. Kolmården höll en tyst minut under morgonen och flaggar idag på halv stång. Fokus ligger nu först och främst på Kolmårdens anställda och insatser görs för att säkra att de får det professionella stöd de behöver. Ett kriscentrum upprättades under gårdagen och håller fortsatt öppet under dagen för medarbetare, där man även har möjlighet att sörja sin kollega och vän.

- Kolmården tar ansvar för det inträffade och bistår polisen i den pågående utredningen. Med anledning av detta vill vi be om visad hänsyn till den anhörigas familj liksom visad respekt för den förolyckades medarbetare och vänner – låt dem sörja i fred, säger Mats Olsson, vd på Kolmården.

Efter gårdagens tragedi ser parken över alla säkerhetsrutiner. Närkontakt med Kolmårdens vargar har ställts in med omedelbar verkan och kommer inte att återupptas. Vargarna är kvar i hägnet, vilket ligger bortanför Kolmårdens publika ytor.

Ytterligare information kommer under morgondagen.

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark.  Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Hotellet har 213 rum, flera restauranger, nyrenoverad bad-, spa- & relaxavdelning, konferensavdelning, nattklubb samt en stor barnavdelning med lekrum. Destination Kolmården är en del av Parks & Resorts Scandinavia, som är en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin.

Presskontakt 010 – 708 7504