Kolmården i sorg

Det har varit en sorgens dag på Kolmården. En av våra medarbetare har förolyckats då vargar av okänd anledning har attackerat en kvinnlig medarbetare. Vi beklagar djupt det inträffade och våra tankar går till de anhöriga.

Under förmiddagen gick en kvinnlig medarbetare in i ett av Kolmårdens varghägn. Detta görs rutinmässigt för att upprätthålla kontakt med vargarna. Medarbetaren har varit anställd av Kolmården under flera år och har arbetat med den kullen vargar sedan de var valpar. Hon följde parkens rutiner och meddelade sitt uppdrag till kollegor. Vad som sedan inträffade är oklart. När medarbetaren inte svarade på anrop, fattade kollegor misstankar om att allt inte stod rätt till och gick till hägnet. Där påträffades hon död. Polis och räddningstjänst tillkallades och de anhöriga underrättades.

- Vi är chockade efter dagens händelse och försöker nu bearbeta det som har hänt. Vi tänker i första hand på de anhöriga och våra medarbetare. Ett av våra främsta fokus är nu att stötta dessa genom att sätta in professionell hjälp, säger Mats Olsson, vd på Kolmården.

Under dagen har en krisgrupp upprättats för att informera Kolmårdens medarbetare. Ett kriscenter har funnits tillgängligt under dagen och är fortfarande öppet under kvällen där finns extern, professionell krishjälp och en präst.

Det aktuella hägnet ligger bortanför Kolmårdens publika ytor. Parken har tillsatt en utredning i syfte att klarlägga förhållandena och kommer även att bistå polisens utredning.

- På Kolmården prioriteras säkerhet både för djur och människor. Efter dagens tragedi kommer vi göra ett omtag från grunden. Alla rutiner kommer att ses över, säger Mats Höggren, Zoologisk chef på Kolmården.

Kolmården har öppet under morgondagen.
Ytterligare information kommer att skickas under morgondagen.

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark.  Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Hotellet har 213 rum, flera restauranger, nyrenoverad bad-, spa- & relaxavdelning, konferensavdelning, nattklubb samt en stor barnavdelning med lekrum. Destination Kolmården är en del av Parks & Resorts Scandinavia, som är en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin.

Presskontakt 010 – 708 7504