Elefanten Bua på Kolmården är dräktig

I slutet av november 2011 utfördes en insemination på Kolmårdens elefanthona Bua. Efter tester av progesteronhalt och ultraljud kan vi nu konstatera att Bua är dräktig. En elefant är dräktig i 22 månader, så födseln beräknas till september 2013.

– Efter årslånga förberedelser är det nu glädjande att kunna konsta-
tera att det andra inseminationsförsöket resulterat i att den 14-åriga elefanthonan Bua är dräktig, säger Mats Höggren, Zoologisk chef på Kolmårdens Djurpark.

Fakta, asiatisk elefant
Kroppslängd: 5,5 - 6,4 meter
Mankhöjd: 250-300 cm
Vikt: honor väger upp till 3 500 kg, hanar upp till 5 000 kg
Livslängd: ca 65 år
Dräktighetstid: 22 månader
Antal ungar: 1/kull

Elefanterna på Kolmården
På Kolmården finns det idag tre asiatiska elefanthonor; Bua, Saonoi och Saba. Bua (f 1997) och Saonoi (f 1996) kom till Kolmården våren 2004 från Thailand. Kung Carl XV1 Gustaf hade fått de två elefanterna i gåva av kungen i Thailand. Saba (f 1968) kom från den franska djurparken Le Pal till Kolmården 2007.

Mats Höggren, zoologisk chef på Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 86, mats.hoggren@kolmarden.com

För pressbilder besök http://kolmarden.qbank.se/v2.6/mb.php?h=0447b77d175029641323c28e643167a9&r=y
Pinkod: 120328

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark.  Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Hotellet har 213 rum, flera restauranger, nyrenoverad bad-, spa- & relaxavdelning, konferensavdelning, nattklubb samt en stor barnavdelning med lekrum. Destination Kolmården är en del av Parks & Resorts Scandinavia, som är en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin.

Presskontakt 010 – 708 7504