450 lediga sommarjobb på Kolmården

Den 28 april slår Kolmårdens Djurpark upp sina portar för ännu en händelserik sommarsäsong. Idag startar rekryteringsprocessen för att hitta de rätta medarbetarna till Vildmarkshotellet och djurparkens alla attraktioner, restauranger, butiker, åkattraktioner med mera. Årets fokus ligger i att hitta en mångfald, där medarbetarna ska spegla Kolmårdens olika gäster.

Förra året fick Kolmården in ungefär 3 800 ansökningar och ytterligare 230 tidigare säsongsmedarbetare valde att komma tillbaka. I år söker Kolmården 450 medarbetare, allt från djurvårdare och parkvärdar till hotellpersonal.

– Det finns en enorm styrka i att vi har medarbetare som speglar våra gäster. Att jobba på Kolmården är nog ett av världens roligaste sommarjobb, säger Ulrika Sildéus, HR-chef på Kolmården.

För att ta reda på vilka som passar bäst används gruppauditions som rekryteringsmetod. Har den sökande bara engagemanget så får han eller hon sedan den utbildning som krävs för jobbet. Kolmården har en alldeles egen Service Academy där man utbildar sin personal inom gästservice och värdskap.

Kolmårdens Djurpark besöktes 2011 av ca 550 000 gäster av olika ursprung och ålder. Visionen med Kolmårdens rekrytering är att gästernas mångfald även ska speglas bland parkens och hotellets anställda.

– Alla är välkomna att söka! Vi har utvecklat en specifik rekryteringsprocess som bygger mer på det personliga mötet än tidigare erfarenheter. Har man rätt engagemang så får man sedan den utbildning som krävs för jobbet, säger Kaj Holmgren, rekryteringschef.

De aktuella tjänsterna på Kolmården publiceras på upplevelsekoncernens Parks and Resorts karriärsida påwww.parksandresorts.com. Här har man även har möjlighet att skicka in sin ansökan. Totalt ska 2 250 tjänster tillsättas inom koncernen som utöver Kolmården även driver Gröna Lund, Furuviksparken, Skara Sommarland och Aquaria Vattenmuseum.

Ulrika Sildéus, HR-chef, 010-708 75 13,ulrika.sildeus@kolmarden.com

För pressbilder besök Kolmårdens mediabank.

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark.  Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Hotellet har 213 rum, flera restauranger, nyrenoverad bad-, spa- & relaxavdelning, konferensavdelning, nattklubb samt en stor barnavdelning med lekrum. Destination Kolmården är en del av Parks & Resorts Scandinavia, som är en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin.

Presskontakt 010 – 708 7504