Santa Maria-grundare investerar i Sveriges bästa matsajt

Familjen Mattsson, genom bolaget Gavia Food Holding AB, investerar i Kokaihop.se – en av Sveriges populäraste och snabbast växande matsajter. Sajten har i dag över 350.000 medlemmar och når cirka 260.000 unika besökare per vecka, inklusive trafik från smarta mobiler.

Kokaihop.se grundades 2007 av Mikael Andersson och Kimmo Björnsson och är utsedd till Sveriges bästa matsajt 2011 av Internetworld. För att ta nästa steg i utvecklingen av Kokaihop.se tar bolaget in kapital från familjen Mattsson, tidigare huvudägare i Santa Maria.

Familjen Mattsson har genom Santa Maria inspirerat en hel kontinent och gett oss helt nya influenser i köket. En bättre partner kan vi inte ha för att ta Kokaihop-konceptet vidare. I praktiken innebär det att vi kan skapa nya och ännu bättre tjänster på kortare tid för såväl medlemmar som annonsörer, säger Mikael Andersson, en av grundarna till Kokaihop.se.

Utöver sajten ligger Kokaihop.se även bakom appen för smarta mobiler med samma namn. Appen har bland annat utsetts av magasinet Allt om iPhone till Sveriges bästa mat-app och finns installerad i 350.000 mobiler. 2011 omsatte Kokaihop.se 4 mkr med positivt resultat.

Vi har följt utveckling av Kokaihop.se under en längre tid och är imponerade över deras tillväxt. Här finns en stor medlemsbas, räckvidd och en unik kompetens. Med nytt kapital ser vi möjligheter att skapa innovativa lösningar för att inspirera hemmakocken, men också att utveckla andra besläktade tjänster på nätet, säger Ludwig Mattsson, ansvarig för nya verksamheter på Gavia Food Holding.

Mikael Andersson, medgrundare
Kokaihop Media AB
E-post: mikael@kokaihop.se, telefon: 0705-43 04 74.

Ludwig Mattsson, ansvarig nya verksamheter
Gavia Food Holding AB
E-post: ludvig.mattsson@gaviaindia.se, telefon: 0732-00 76 66.

Kokaihop.se grundades 2007 och har snabbt blivit en av Sveriges populäraste matsajter med drygt 18 000 recept, över 350 000 medlemmar och når cirka 260 000 unika besökare per vecka. Sajten är utsedd till Sveriges bästa matsajt 2011 och har varit med på Internetworlds topplista över Sveriges bästa sajter tre år i rad. Utöver sajten ligger Kokaihop även bakom appen med samma namn som finns installerad i över 350 000 smarta telefoner.

Familjen Mattsson, tidigare huvudägare i Santa Maria, har under 2011 avslutat sitt engagemang i Santa Maria efter att framgångsrikt ha utvecklat bolaget från en liten kryddbod till ett av Europas största smaksättningsföretag. Familjen Mattssons passion för mat och smaksättning speglas i investeringar via deras bolag Gavia Food Holding inom bland annat färska örter, matkoncept i Indien och mat på internet.

Redaktör
Josefine Oskarsson