Jonas Wiström, vd och koncernchef, Ratos och Dimitris Gioulekas, vd och koncernchef, Knightec

Knightec välkomnar Ratos som ny partner för fortsatt expansion

Konsultbolaget Knightec och Ratos ingår ett långsiktigt partnerskap för att stärka Knightecs marknadsposition i den digitala transformationen av produkter och tjänster. Genom partnerskapet blir Knightec en plattform inom Ratos för fortsatta investeringar inom den snabbt växande marknaden för teknik, design och digitalisering av produkter och tjänster.

Knightec är en ledande aktör på den svenska konsultmarknaden med sin branschledande lönsamhet och snabba förändringstakt. Genom attraktiva kunderbjudanden och ett stort samhällsengagemang har Knightec etablerat en stark marknadsposition inom teknik, design och digitalisering av produkter och tjänster. Ratos har en gedigen industriell förankring i Sverige, lång erfarenhet av att etablera företag internationellt och en stark finansiell kapacitet, vilket skapar rätt förutsättningar för Knightec att uppnå sin ambitiösa tillväxtstrategi.

Genom investeringen förvärvar Ratos 70 procent av Knightec, vd och tidigare ägare återinvesterar i samband med transaktionen och deras innehav kommer uppgå till ca 30 procent av aktierna i bolaget.

”Med vår kultur av mångfald, samarbete och höga ambitioner kommer vi att fortsätta vara en drivande kraft i den digitala transformationen mot hållbara produkter och tjänster. Vår förmåga att etablera partnerskap med viktiga kunder och partners har varit avgörande för vår framgång. Partnerskapet med Ratos skapar stora möjligheter att fortsätta investera i nya områden för att stärka vår marknadsposition och fortsätta leverera branschledande tillväxt och lönsamhet” säger Dimitris Gioulekas, medgrundare och vd, Knightec.

Under de senaste tolv månaderna omsatte Knightec 941 MSEK med en justerad EBITA om 140 MSEK. Den organiska tillväxten har under perioden varit 19 procent med en lönsamhet på 14,9 procent.

”Jag är imponerad över Knightecs utveckling de senaste åren. Vi på Ratos är stolta över att ha fått förtroendet att ingå partnerskap med vd:n och medgrundaren Dimitris Gioulekas och därmed bidra till den fortsatta utvecklingen av bolaget. Knightec har en stark position på marknaden idag och blir en utmärkt start på en satsning inom sektorn, som kommer att bli ett viktigt område för Ratos framåt. Genom förvärvet får vi en exponering mot den växande konsultbranschen, inom vilken vi har gedigen erfarenhet av”
säger Jonas Wiström vd och koncernchef, Ratos.

För ytterligare information samt mediekontakt

Dimitris Gioulekas, vd och koncernchef, Knightec, +46 70 569 96 88
Jonas Wiström, vd och koncernchef, Ratos, +46 76 114 54 21
Josefine Uppling, kommunikationschef, Ratos, +46 76 114 54 21

Om Ratos

Ratos grundandes 1934 och är en bolagsgrupp som består av 14 bolag. Nettoomsättning för Ratos bolagsgrupp uppgick 2021 till cirka SEK 25 miljarder. Deras affärsidé är att utveckla bolag med huvudkontor i Norden, som är eller kan bli marknadsledande. De möjliggör för självständiga bolag att utvecklas snabbare genom att vara del av någonting större. Fokus på människor och ledarskap samt kultur och värderingar är centrala delar av Ratos. Allt de gör bygger på deras kärnvärden: Enkelhet, Tempo i exekvering och Allt handlar om människor.

Pressträff
Pressträff Representanter för media är välkomna till en pressträff kl 09.45 på Ratos kontor, Sturegatan 10 i Stockholm. Medverkande är Jonas Wiström, vd och koncernchef på Ratos och Dimitris Gioulekas, vd på Knightec. Det går även att delta digitalt via Teams. Föranmälan krävs, kontakta kommunikationschef Josefine Uppling, +46 76 114 54 21 eller e-post josefine.uppling@ratos.com.

Sedan 2003 har Knightec varit en kraft för positiv förändring. Med en stark samarbetskultur där mod, omtanke och framåtanda gör dem till en unik aktör på marknaden. Knightec arbetar i skärningspunkten mellan det digitala och fysiska och erbjuder en unik kombination av expertis inom digitalisering, teknologi och designtjänster. Bolaget har mer än 800 anställda och 12 kontor i Sverige, med ledande kunder inom sektorer såsom fordon, läkemedel, medicinsk teknik, finans, telekom, media och säkerhet.