Nail It Outdoor

Skanska spikade skolan med Nail It Outdoor

Förskolans fasad är iögonfallande; en övre del av mörk träpanel med grov, oregelbundet uppsatt lockpanel kombineras med Knauf Danogips vindskyddsskiva Weatherboard i botten. Cirka 1400 kvadratmeter har byggts i två våningar, och arkitekten har arbetat med att frångå alltför många hörn med 90 graders vinklar.

– Det är en profilbyggnad, där uppdragsgivaren Borås stad valt att satsa lite extra pengar, eftersom det är i ett socialt utsatt område. Ett spännande och roligt projekt att få vara delaktig i, säger Lars Josefsson, arbetsledare på Skanska, som är totalentreprenör.

Nail It Outdoor
Förutom ett spännande bygge är det också det första projektet där Skanskas Boråsavdelning använt sig av Knauf Danogips Nail It Outdoor. Knauf Danogips har även levererat stålreglar för både ytter- och innerväggar och gipsskivor för fasad och innerväggar.

Nail It Outdoor innebär i korta ordalag att med hjälp av tryckluftspistol ”spika” ihop ytterväggsprofilerna i stål i stället för som traditionellt är skruva ihop dem. Arbetet med regelkonstruktionerna går mellan fyra och sex gånger snabbare med Knauf Danogips Nail It Outdoor.

– Roger Eriksson och Knauf Danogips introducerade det här systemet för oss i höstas och vi såg med en gång att det var något som vi ville prova på. Fördelarna har varit många och vi har bland annat konstaterat att det har varit mycket enklare och snabbare än traditionell montering av ytterväggsreglar. Jag uppskattar att vi sparat in flera dagars arbete på att tillverka väggarna, säger Lars Josefsson.

Ergonomiskt och effektivt
Förutom tidsvinsten är Nail It Outdoor ergonomiskt mycket bättre för montörerna. Ytterväggsreglarna har sammanfogats på ett bord i anslutning till tryckluftskompressorn och därefter har de monterade reglarna lyfts in och på plats.

– Monteringen av ytterväggsreglarna har sparat både axlar och armar på våra montörer, plus att arbetsmomentet har blivit mycket effektivare tidsmässigt. Det är första gången vi använder Nail It Outdoor, men det kommer vi säkert fortsätta med i kommande projekt. Allt vi kan effektivisera välkomnar vi, säger David Gustafsson, platschef på Skanska.

Förskolan KreaNova på Värmlandsgatan i stadsdelen Norrby i Borås kommer att bli en spektakulär byggnad, när den står färdig och inflyttningsklar till sommaren 2018.

KreaNova i Borås

Projekt Nybyggnad av förskola vid Värmlandsgatan, Borås med sex avdelningar för 120 barn i två plan på cirka 1400 m2.

Byggtid: augusti 2017 till juni 2018.
Byggkostnad: cirka 36 miljoner kr.
Arkitekt: Tengbom arkitektbyrå Borås.

Knauf Danogips har levererat stålreglar för ytter- och innerväggar, Weatherboard vindskyddsskivor till fasaden och Humidboard och Classic Board skivor och ljudfog­massa invändigt samt Nail It Outdoor.