Minska fotavtrycket med Ultra Board

Minska fotavtrycket med Ultra Board

När du bygger med gips får du ett miljövänligt och hållbart byggmaterial som är 100 % återvinningsbart.

Ultra Board består till största delen av en återvunnen restprodukt, industrigips, samt returgips.

Kartongen på Ultra Board är tillverkad av återvunnet papper. Gipsskivan är också EPD-godkänd.

Visionen för Knauf Danogips är att bygga ett starkt Sverige. Tillsammans med våra medarbetare, kunder och andra aktörer kan vi bygga bättre, mer ekonomiskt och mer hållbart.

– Vi uppfyller alla lagkrav, men vi vill vara bättre än så. Vår hållbarhetsstrategi baserar vi på FNs Agenda 2030 samt Bygg- och anläggningssektorns färdplan mot fossilfritt byggande och vi arbetar aktivt för att bli klimatneutrala till år 2045, berättar Camilla Lidgren, teknisk chef på Knauf Danogips.

EPD = miljövarudeklaration för en produkt

I en miljövarudeklaration för en produkt (EPD) redovisas resultatet från en livscykelanalys i komprimerat format. Informationen i en EPD baseras till största del på en livscykelanalys av produkten. En EPD kan i vissa fall avgränsas till att bara omfatta vissa delar av en produkts livscykel. Förkortningen EPD kommer från det engelska begreppet för miljövarudeklaration – environmental product declaration.

Fotavtrycket är 2,02 kg CO2ekv/m2 gipsskiva eller 0,17 kg CO2ekv /kg gipsskiva i produktions skedet A1-A3.

Alla våra EPDer hittar du under Filbibliotek och har du frågor kring vårt hållbarhetsarbete så får du gärna kontakta Camilla Lidgren som är teknisk chef på Knauf Danogips.

E-post: camilla.lidgren@knauf.com

Telefon: +46 720 92 22 62

Ultra Board är bedömd av Byggvarubedömningen och SundaHus samt registrerad i BASTA och i Husproduktportalen.

Med mer än 250 produktionsanläggningar och försäljningsorganisationer i över 86 länder, 35 000 anställda världen över och en försäljning på 10 miljarder euro (2019) är Knauf-koncernen utan tvekan en av de stora aktörerna på marknaden - i Europa, USA, Sydamerika, Ryssland, Asien, Afrika och Australien.