Miljövänlig återvinning av gipsspill

Miljövänlig återvinning av gipsspill

Nu lanserar Knauf Danogips återvinning av gipsspill. Från den 1 september kan alla våra kunder lämna in gipsspill för återvinning till vår samarbetspartner Gyro i Asarum i Blekinge och Bålsta utanför Stockholm. Smidigt för dig som kund – och bra för miljön!

Byggskivor av gips kan återvinnas ett oändligt antal gånger. Bäst ur både ett ekonomiskt och hållbarhetsperspektiv är att använda gipsspill från nyproduktion. Nu kan våra kunder sälja tillbaka gipsspill från våra produkter till ett fördelaktigt pris hos Gyro.

– Vi är glada över att kunna erbjuda den här lösningen till våra kunder. Genom att cirkulera gipsspillet skapar vi hållbarhet i ännu ett led, säger Malin Andersson, kommersiell projektledare på Knauf Danogips.

GIPSSPILLET BESIKTIGAS PÅ PLATS

Alla gipsbaserade skivor från Knauf Danogips går att återvinna, förutom FHB golvskivor som är för hårda och därför inte kan malas ner. När du lämnar gipsspillet till Gyro görs en besiktning, dels för att kontrollera att spillet kommer från Kanuf Danogips, dels för att sortera ut gipsskivor som inte går att återvinna. Metallbeslag behöver inte tas bort, utan fångas upp med en magnet i processen. Du kan även lämna gipsspill från andra tillverkare, men det måste hållas åtskilt och debiteras av Gyro. Det spelar ingen roll vilken behållare du fraktar gipsspillet i, men tänk på att det måste vara rent och torrt.

Du kan läsa mer om kraven för retur av gipsspill här

Med mer än 250 produktionsanläggningar och försäljningsorganisationer i över 86 länder, 35 000 anställda världen över och en försäljning på 10 miljarder euro (2019) är Knauf-koncernen utan tvekan en av de stora aktörerna på marknaden - i Europa, USA, Sydamerika, Ryssland, Asien, Afrika och Australien.