Rörelseglädje med KDFF (Kristianstads Damfotbollsförening)

Rörelseglädje med KDFF (Kristianstads Damfotbollsförening)

För Knauf Danogips är det viktigt att vara en del av samhället runt omkring. Genom att stötta KDFF och projektet After School bidrar vi till att utveckla ungdomsidrotten och få fler barn i rörelse.

Projektet After School har funnits i Kristianstad kommun en längre tid och innebär inspirerande aktiviteter direkt efter skoltid. KDFF har sedan en tid tillbaka varit en del av projektet och en dag i veckan besöker tränare och A-lagsspelare en grundskola i Kristianstad för att bedriva fotbollsträning för tjejer i åldrarna sex till elva år.

– Det handlar om att ta bort hindren och göra träning mer lättillgänglig. Vi kommer ut till dem och de behöver inte bli skjutsade eller ta bussen själva, säger A-lagsspelaren Mia Carlsson.

FYRA SKOLOR DELTAR

Träningen pågår i en timme och tjejerna får då lära sig enklare teknikövningar samt spela olika typer av smålagsspel. Träningarna hålls en gång i veckan under hela höstterminen och projektet bedrivs på Antonskolan Blekedamm, Antonskolan Österäng, Centralskolan och Parkskolan. Uppslutningen brukar vara god och beroende
på skola består gruppen av 35–40 deltagare.

– Det är fantastiskt att det kommer så många. Jag tror att tjejerna känner att vi är där bara för deras skull och att det inte finns några pojkar som tar energi. Det skapar ett bra självförtroende hos dem.

Tjejerna på skolorna tycker att det är spännande att få träffa A-lagsspelarna och lära sig mer om damfotboll. Att det till exempel är fullt möjligt för en tjej att leva på att endast spela fotboll är det många som inte vet om.

– De tycker att det är häftigt att vi spelar fotboll på heltid, att vi har det som ett jobb. På skolorna får vi chans att visa upp oss och skapa relationer som sedan gör att eleverna kanske kommer och tittar när vi spelar.

LYFTA FÖRENINGSLIVET

Syftet med projektet är få fler barn att engagera sig i föreningslivet. Mia berättar att flera av tjejerna har börjat spela fotboll i KDFF:s ungdomslag men att det egentligen inte spelar någon roll vilket lag de väljer att engagera sig i.

– Det behöver verkligen inte vara fotboll som de väljer att börja med, huvudsaken är att de hittar ett sätt att röra på sig och det kan vara i vilken förening som helst.