Klocka värkar med din iPhone

När sambons värkar drog igång började Stefan Carlsson fundera på hur man egentligen klockar värkar på ett bra sätt. Efter att ha sökt på nätet kom han fram till att en iPhone-app skulle kunna förenkla uppgiften.

- Ett antal appar fanns redan men ingen som jag var helt nöjd med, säger Stefan Carlsson.

Framförallt var det tre saker som fick honom och kollegan David Uvenman att börja fundera:

- För det första, användargränssnittet. I ett laddat läge ska du inte behöva fundera på hur saker och ting fungerar. Förmodligen kommer du inte ens att tänka på navigeringen i appen. Det är så vi tycker att ett användargränssnitt ska vara. För det andra ville vi visa värkarbetet grafiskt. Det är ingen hemlighet att det är lättare att se vad siffrorna betyder med ett diagram, berättar David Uvenman.

- För det tredje ville vi undvika funktioner som rör till och försvårar tidtagningen. En app som ska klocka värkar ska fokusera på det viktiga, att ge dig en tydlig överblick över hur ditt värkarbete fortgår, säger Stefan Carlsson.

Resultatet blev iPhone-appen Värkar som i veckan lanserades av företaget Knappra AB som ägs av Stefan Carlsson och David Uvenman.

Stefan Carlsson hoppas nu att många ska få nytta av appen men tillägger också att han förstår de som ändå vill använda papper och penna.

- Det är viktigt att komma ihåg att tekniken bara är ett hjälpmedel och inget mål i sig. För många fungerar mer traditionella metoder bättre och självklart ska man göra det man känner sig mest bekväm med, säger Stefan Carlsson.

Mer information om Värkar hittar du på http://varkar.knappra.se.

App-ikon - högupplöst bild (storlek ~ 4.5cm x 4.5cm vid 300dpi)
Grafvy - högupplöst bild
 (storlek ~ 5.5cm x 8cm vid 300dpi)
Historikvy - högupplöst bild (storlek ~ 5.5cm x 8cm vid 300dpi)

[Länk till pressmeddelandet på webben - http://varkar.knappra.se/pressmeddelande]

• Spa, hälsa, friskvård

• smartphone
  • appstore
  • apple
  • tidtagning
  • klocka
  • sammandragning
  • värk
  • gravid
  • app
  • knappra
  • knappra ab
  • iphone

Företaget startades i Uppsala under våren 2011 och arbetar med iPhone- och webbutveckling.

Relevanta länkar:

Stefan Carlsson