Resenärerna söker svalare temperaturer.

Den välkända resetidningen "Condé Nast Traveler" har identifierat "coolcation" som en av de viktigaste resetrenderna för 2024. Coolcation beskrivs som att åka på sommarsemester till destinationer med svalt eller tempererat klimat. Fler och fler turister förväntas göra detta val. Visit Sweden har en särskild sektion på sin hemsida med råd om hur man håller sig fräsch. Att Air France och KLM ökar kapaciteten till de norra delarna av Finland, Norge och Sverige bekräftar trenden.

"På Air France och KLM har vi sett denna växande trend under några år. Vi fortsätter att anpassa vårt nätverk till efterfrågan från våra kunder. Resenärer letar alltid efter nya och unika upplevelser. Det nya modeordet - coolcation – kan tillämpas på både nordiska vintrar och somrar. Vintern erbjuder snö, minusgrader och arktiska äventyr, medan sommaren erbjuder natur, sjöar och floder och svalare temperaturer", säger Maria Hagelberg, marknadschef på Air France och KLM, North Europe.

Det första Air France-flyget till Rovaniemi lyfte i december 2021. Året därpå tillkom KLM-flyg från Amsterdam till Rovaniemi samt Air France-flyg från Paris till Kittilä och Tromsö. Det senaste tillskottet till nätverket är sommarflyg från Paris till Narvik, Lofoten och vinterflyg till Kiruna från och med den 21 december.

”Inför sommarsäsongen 2024 fortsätter vi att se en ökad efterfrågan från länder som Frankrike, Nederländerna och sydeuropeiska länder. För att tillgodose efterfrågan på "coolcation" har vi, utöver vårt ordinarie nätverk, lagt till flera sommarflyg från Paris, säger Michael Ruet, Commercial Director på Air France och KLM, North Europe.

Sommardestinationer 2024:

Tromsö till Paris: Förutom året runt avgången på lördagar ökar vi med två avgångar på torsdagar och söndagar mellan den 6 juli och den 31 augusti.

Narvik Lofoten till Paris: mellan den 15 juni och den 30 augusti en avgång på lördagar

Vinterdestinationer 2024/2025:

Tromsö till Paris: från 1 upp till 3 flygningar i veckan beroende på period

Kiruna till Paris: Mellan den 21 december och den 8 mars 1 flygning per vecka på lördagar

Rovaniemi till Paris: Från den 30 november till den 29 mars 1 flygning per vecka (ökas till 2 flygningar per vecka under jul- och skollovsperioderna)

Kittilä till Paris: Mellan den 21 december och den 29 mars 1 flygning i veckan

Rovaniemi till Amsterdam: Mellan den 23 november och den 29 mars 1 flygning per vecka

Året runt destinationer:

Köpenhamn, Billund, Ålborg, Stockholm, Göteborg, Linköping, Helsingfors, Oslo, Bergen, Stavanger, Ålesund, Trondheim, Kristiansand, Tromsö till/från Amsterdam och/eller Paris

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe