Pressinbjudan:  Klimatriksdag 2022 på Kulturhuset i Stockholm 2 - 3 april

Pressinbjudan: Klimatriksdag 2022 på Kulturhuset i Stockholm 2 - 3 april

Inför riksdagsvalet 2022 anordnas för tredje gången en folkriksdag för klimatet. Årets tema är “Människan i omställningen”. 12 motioner ska röstas fram och överlämnas till riksdagspartierna och Sveriges mest framskridna åtgärdspaket för klimatet kommer presenteras.

En hälsning från Gunhild Stordalen inleder ett fullspäckat program, som även inkluderar bland andra filosofen Jonna Bornemark, Anders Wijkman och psykologen Kali Andersson. I en tid präglad av krig och konflikt blir programmets olika perspektiv på årets tema “Människan i omställningen” viktigare än någonsin. Kriget gör det även uppenbart att vi måste bort från fossilberoende och frågan om ”hur?” är högaktuell. Klimatriksdag 2022 ger svaren.

Klimatriksdag 2022 avslutas med en debatt med klimatpolitiska talespersoner från samtliga riksdagspartier som bland annat får reagera på Klimatriksdagens åtgärdspaket.

Från programmet:

• På flykt i frontlinjen av klimatkrisen
  • Rättvis klimatomställning - en facklig uppgift
  • Visioner om livet inom planetens gränser
  • Barnens perspektiv i klimatkrisen
  • Vård av människan i klimatkrisens tid
  • Demokrati i klimatkrisens tid
  • Fossilförbud 2030 - är det möjligt?

Mer information om programmet på https://klimatriksdagen.se/kr22/program/

Välkommen till Klimatriksdag 2022 på Kulturhuset i Stockholm den 2 - 3 april!

Ansök om pressackreditering för via länken här.

Presskontakt:

Ulrika Wilhelmsson, projektledare, 070-390 51 42, ulrika.wilhelmsson@klimatriksdagen.se

Jonas Bane, ordförande, 070-736 69 32, jonas.bane@klimatriksdagen.se

Karin Sundby, kommunikationsansvarig, 076-947 02 88, karin.sundby@klimatriksdagen.se

Klimatriksdagen är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden förening, vars ändamål är att klimatfrågan ska få en central roll i den svenska valrörelsen och debatten.