15 organisationer i civilsamhället har gått samman om att fråga ut EU-kandidater inför valet 9 juni

Civilsamhället möter EU-kandidaterna om klimat, miljö och energi.

Den 9 juni går Sverige till val till EU-parlamentet. Då EU:s politik får allt större betydelse för Sveriges klimatpolitik går ett antal civilsamhällesorganisationer samman om klimatdialoger med partiernas kandidater om vad de vill driva i frågor om klimat, miljö och energi.

Under denna mandatperiod har EU stora beslut om klimatpolitiken, med paketet Fit for 55 om utsläppsminskningar fram till 2030, om energieffektivisering och om omställningen till förnybar energi. En lag om återställande av skadad natur behöver förhandlas vidare då den stoppades av bland andra den svenska regeringen.

Nästa mandatperiod ska EU:s klimatpolitik fram till 2040 fastställas. Även jordbruksstödet som omfattar en tredjedel av EU-budgeten ska omförhandlas. Endast 25 procent av jordbrukets inkomststöd går i dag till miljö- och klimatåtgärder. Dessa är några av många viktiga frågor som EU-parlamentet ska vara med och tycka till om.

Nu samarbetar ett antal civilsamhällesorganisationer om att uppmärksamma EU-valet och EU:s klimat- och miljöpolitik. Bland annat planeras intervjuer med representanter för vart och ett av partierna som idag sitter i EU-parlamentet.

"Det kommande EU-valet är ett ödesval för klimatet, och därmed också för jobb och hälsa och framtidsutsikter. Med de här livesända klimatdialogerna vill vi öka uppmärksamheten för valet och ge intresserade medborgare chansen att höra EU-kandidaternas prioriteringar i stora klimat- och miljöfrågor”, säger Ingmar Rentzhog, VD för den sociala medieplattformen i klimatomställning, We Don’t Have Time.

Sverige har idag 21 platser i EU-parlamentet. De enskilda kandidaterna kan ha stor betydelse i hur de driver sina frågor i utskott och i förhandlingar med EU-kommissionen och medlemsstaternas regeringar. Det har betydelse vilka representanter som Sveriges väljare skickar till parlamentet under de kommande fem åren.

Granskningar av bland andra Naturskyddsföreningen visar att det finns stora skillnader i hur partierna och parlamentarikerna agerat i olika frågor. Vi tycker det är viktigt att svenska folket får veta mer om vad politikerna vill göra med sitt EU-mandat”, tillägger Torbjörn Vennström, ordförande i Klimatriksdagen som är en av de arrangerande organisationerna

Värmerekorden i Europa, allt fler extrema väderhändelser och klimatförändringarnas hot mot hälsa och matförsörjning ökar pressen på politiken att komma med kraftfulla åtgärder. Men åtgärderna kan också väcka protester bland olika grupper i befolkningen som känner sig utsatta för politiken.

“Våra granskningar har visat att det är stora skillnader mellan inkomstgrupper ifråga om utsläpp av växthusgaser. Därför är det viktigt att också titta på hur politikerna vill hantera rättvisefrågorna i omställningen”, berättar Anna Holmqvist, kommunikationschef vid Oxfam, som kommer att vara en av dem som för samtalen med politikerna.

Samtalsserien inleds den 16 maj och avslutas den 28 maj. Alla åtta partier som nu har plats i EU-parlamentet deltar, varav flertalet med toppkandidater på sin valsedel. Det är fri entré till samtalen som också går att följa online. De spelas även in för att kunna ses i efterhand.

Programmet

Plats: Impact hub Stockholm, Jakobsbergsgatan 22, Stockholm

Information, registrering, samt länk för sändning: https://www.wedonthavetime.org/events/eu-kandidaterna

16 maj kl 12.30-13.30