Webbshopp för optikbutiken Wedin & Söderberg, en profilerad KlarSynt-medlem.

Webbshopslösning i framkant för optikbranschens största butiksägda optikerkedja

De senaste veckorna har fler av KlarSynts butiker öppnat upp sina webbshoppar för e-handel via Idun där kunderna erbjuds ett utbud av kontaktlinser, solglasögon, glasögon samt tillbehör. Webbshopparna fungerar som en förlängd arm till nya och befintliga kunder, både lokalt på orten och rikstäckande.

”Vi på Gyhne & Kristofferson Optik har jobbat med vår hemsida och till viss del med sociala medier sedan ett par år tillbaka. Att välja att jobba med Idun och D&Company var därför ett naturligt steg för oss att ta. Att starta upp en webbshop öppnade upp så mycket mer för oss än att enbart ha en fysisk butik. Vi är nu tillgängliga dygnet runt för både befintliga och nya kunder, vilket i och med dagens hårda konkurrens känns otroligt viktigt. Idun är en bra plattform att jobba med, grunden är lätthanterlig och det finns otroligt många möjligheter till att ge sin sida en personlig touch. Vi är nöjda med all hjälp och support vi fått och får från D&Company. ” säger Evelina från Gyhne & Kristofferson Optik, delägare i KlarSynt.

”Vi är glada att vi tog steget för förändring för vår verksamhet. Vi har precis kommit igång med Idun och är säkra på att det kommer att visa resultat snart inom kort och att fler upptäcker vår hemsida och butik! Vi som butiksägare, är de som måste se framåt och prova nya idéer och vi är glada att vi har stöd från supporten. Framtiden verkar vara näthandel inte minst inom optikbranschen.” säger Sanja, Trend Optik, delägare i KlarSynt.

Sveriges största butiksägda optikkedja KlarSynt i Sverige tecknade avtal hösten 2016 med D&Company för att göra det möjligt för den lokala optikern att kunna integrera e-handelsystemet Idun. Det är butiksägarna som äger KlarSynt, vilket innebär att butiksägarna själva styr utvecklingen av företaget. KlarSynt erbjuder sina kunder marknadens bredaste sortiment av kända varumärken och har väldokumenterad kompetens i de anslutna optikbutikerna.

KlarSynt består av två ägargrupper. Samarbetet med optikerbutikerna till Idun är tillgängligt för både de profilerade KlarSynt-optikerna och de som verkar helt under eget namn. D&Company har skrivit avtal med ett 20-tal av KlarSynts optiker varav 15 har eller kommer öppna sina webbshoppar innan juli, där de flesta tillhör den profilerade gruppen.

”Idun är D&Company:s digitala plattform för optiker. Idun ger optiker och leverantörer möjlighet att samverka och nå slutkonsumenten digitalt. Idun ger dig som optiker tillgång till en e-butik där glas-, kontaktlins- och ett flertal bågleverantörer förberett sina produkter i Iduns produktdatabas. Du väljer ditt utseende på webbsidan och ditt produktutbud. Vi importerar och uppdaterar ditt produktutbud.
Idun innehåller även ett digitalt kommunikationsverktyg med smarta lösningar som underlättar och stödjer kontakt med nya och befintliga kunder. Dessutom kommer Idun att ha kopplingar till många av leverantörerna, t.ex. för glas och kontaktlinser vilket underlättar administrationen i butik. Med Iduns digitala tjänster kompletterar och breddar du ditt befintliga erbjudande, skapar merförsäljning, ökar lojaliteten och tillväxten.” säger Anders Myhre D&Company.

”Det är jätteroligt och spännande att arbeta med KlarSynt och dess optiker för att hjälpa dem att bli digitala. Idun är en produkt som utvecklas, med nya smarta funktioner, hela tiden. Funktioner som automatiskt uppdateras hos användarna. Förutom Idun-plattformen kommer vi att erbjuda tjänster för att underlätta och förbättra det digitala arbetet, tex online-marknadsföring, hantering av socialmedia, utökat innehåll på webbsidan mm.” säger Peder Gyllenberg, D&Company.

Följande KlarSynt-medlemmar erbjuder nu webbshop och fler fylls på löpande.

Wedin och Söderberg i Hammarby Sjöstad (Profilerad)
Optikern Hofors (Profilerad)
Trend Optik i Gävle (Profilerad)
Gyhne och Kristofferson i Södertälje (Profilerad)