Sillens Dag och Årets Sill sponsrar Sjöräddningsällskapets viktiga arbete till sjöss. (bild Joachim Bråse Klädesholmen Seafood)

Sillens dag på Tjörn 2021

Sill är en av Sveriges äldsta mattraditioner med oändliga kombinationer och vi hade länge funderat på hur vi skulle kunna lyfta sillen och dess fantastiska historia. Till slut bestämde vi oss för att starta en familjefest – Sillens Dag – och när skulle det passa bättre att fira en av Sveriges äldsta mattraditioner än på Sveriges Nationaldag.

2008 anordnades den första ”Sillens Dag” på Klädesholmen för att hedra sillen. Sillens dag brukar locka tusentals människor till Klädesholmen där man kan ta del av sillens historia och tradition, provsmaka, lägga in egen sill inför midsommar, shoppa hos knallar och lokala matproducenter medan man stöttar Sjöräddningssällskapets viktiga verksamhet.

På Sillens Dag uppmärksammas varje år Sjöräddningssällskapets fantastiska arbete. En krona av varje burk av “Årets Sill” i butikerna samt den intjänade summan av silltallrikar på Sillens Dag går direkt till den ideella föreningen och checken delas varje år ut i samband med Sillens dag.

Silltallrik till förmån för Sjöräddningsällskapet på Sillens Dag 2021
I pandemins spår går det inte heller i år att arrangera en folkfest med trängsel på bryggorna på Klädesholmen. Istället kommer man uppmärksamma Sillens Dag med en silltallrik som kommer finnas att köpa runt om på medverkade restauranger på Tjörn och Stenungsön. På tallriken kommer det finnas tre sorters sill, bland annat Årets Sill 2021. Intäkterna från försäljningen av silltallriken går oavkortat till Sjöräddningssällskapet.

Medverkande restauranger:
✓ Kvarterskrogen Almö Livs
✓ Margaretas kök & skafferi på Sundsby Säteri
✓ Pater Noster på Hamneskär
✓ Salt & Sill på Klädesholmen
✓ Skärgår´n Bar & Restaurang
✓ Stenungsbaden
✓ Stenungsögården på Stenungsön
✓ Restaurang Tjörnbron
✓ Tjörns Golfkrog
✓ Tjörns havspensionat (fd Bergabo)
✓ Trålverket på Dyrön
✓ Åstols rökeri

OBS! Följ myndigheternas råd och rekommendationer och
respektera de lokala restaurangernas regler.

Arrangörer: Klädesholmen Seafood Klädesholmen, Salt & Sill, Södra Bohuslän Turism och Tjörns kommun.

Följ oss gärna på Facebook/SillensDag där vi uppdaterar informationen kontinuerligt!