Varför missar stora projekt ofta sina mål?

Varför missar stora projekt ofta sina mål?

Ett investeringsprojekt som överskrider både kostnadsramar och tidsplaner. En investering som inte ens når sina mål. Det är verkligheten i många projekt och upphandlingar.

Just nu diskuteras stora investeringar som Slussen och Förbifart Stockholm. Projekt som redan innan byggstart kostar mycket pengar. Nya Karolinska Sjukhuset och Citybanan är redan i full gång. Vad krävs det för att de ska kunna hålla budget, tidplan, kvalitet och nå målen?

Större investeringar

– Det planeras ständigt för stora investeringar inom både infrastruktur och industrin. Det kräver lösningar för bättre upphandlingar och genomförande av investeringsprojekt, säger Walter Cederholm, Inspecta.

– Till sist handlar det om hur samhällets resurser ska användas. Är det rimligt att budgeten överskrids innan bygget ens är klart? Kan vi acceptera att projektet inte kom i mål eller bara till vissa delar? Hur fungerar egentligen kontrollen i de här projekten? säger Walter Cederholm, Inspecta.

För att ge beslutsfattare möjlighet att diskutera problem och erfarenheter från större projekt arrangerar Inspecta och Hifab ett seminarium tillsammans den 8 oktober.

Seminariet lyfter fram nya lösningar för att säkerställa projekten.

Ur programmet:

• Erfarenhet av OPS (Offentlig Privat Samverkan) för NKS (Nya Karolinska Solna)
  • Finansiering, risk och upphandlingsformer
  • Juridiska frågor i större offentliga infrastrukturprojekt ur beställarens perspektiv
  • Byggnader som rasar, växande problem i Sverige
  • Undvik projektgenomförandets fallgropar IPM, Independent Project Monitoring

Seminariet leds av Sandro Scocco den 8 oktober i Stockholm Waterfront Congress Centre.

För mer information kontakta gärna

Walter Cederholm, Inspecta på 08-5011 3042
Jan Skoglund, Hifab AB, 010-476 66 07