Unik databas samlar allt du behöver för tryckkärl

Unik databas samlar allt du behöver för tryckkärl

För att konstruera eller bygga om ett tryckkärl krävs att du har koll på många olika standarder. Du måste vara säker på att du jobbar mot den senaste utgåvan och att den är harmoniserad med tryckkärlsdirektivet PED. Det är en utmaning för många tillverkare. Matbas PED är lösningen.

Databasen Matbas PED samlar alla materialstandarder som är harmoniserade mot PED. Den innehåller alltid den senaste revisionen och utgåvan av standarderna och uppdateras varje år.

– Matbas PED är unikt. Ingen annanstans har du alla harmoniserade materialstandarder mot PED samlat på ett och samma ställe, säger Jan Wåle, Inspecta Technology, ansvarig för Matbas PED.

– Den ger dig vägledning kring hur materialfrågor ska hanteras enligt PED, du håller reda på vilka material som är godtagna enligt PED och du får tillgång till all materialdata som behövs vid konstruktion av tryckkärl, säger Jan Wåle.

Matbas PED uppdateras varje år och innehåller all materialdata du behöver för att bygga ett tryckkärl:

• kemisk sammansättning
  • mekaniska egenskaper vid RT
  • varmhållfasthetsvärden och kryphållfasthetsvärden
  • fysikaliska egenskaper
  • materialgruppering

Matbas PED är ett verktyg för både tryckkärlstillverkare och brukare. Inspectas egna beräkningsingenjörer använder databasen dagligen när de granskar konstruktionsritningar och vid tillverkningskontroller.

Den nya uppdaterade versionen av Matbas PED tar nu även upp harmoniserade standarder som reglerar kopparlegeringar, förutom stål och gjutjärn.

För mer information kontakta gärna
Jan Wåle, Inspecta Technology, 08-5011 3097