Svetsstudion höjer kvaliteten hos svetsarna i Skåne

Svetsstudion höjer kvaliteten hos svetsarna i Skåne

Sedan ett år tillbaka kan svetsare göra sina svetsarprövningar i en specialbyggd svetsarstudio i Malmö. Det har höjt svetskompetensen i Skåne. För att fira födelsedagen och det faktum att 150 svetsare har fått hjälp genom svetsstudion ställer man nu till med en stor svetsfest.

Hittills har 150 svetsare gjort sina svetsarprövningar i Welding Studio. Det har gjort det möjligt för dem att kunna ta kvalificerade svetsuppdrag och dessutom utvecklas till ännu bättre svetsare. Behovet av att verifiera svetsarens kunskaper kan komma snabbt och vara helt avgörande för att kunna ta ett uppdrag.

– Hit kan du oftast komma med mycket kort varsel, avlägga ditt svetsar- eller lödarprov och vänta medan vi kontrollerar provet, säger Fredrik Johansson, en av de drivande bakom Inspectas Welding Studio.

Förutom svetsarprövningen och certifikatet får svetsaren alltid möjlighet att diskutera och utvärdera sin svetsfog tillsammans med svetskontrollanten.

– Vi går alltid igenom svetsresultatet tillsammans med svetsaren och motiverar resultatet enligt de standarder svetsarprovet bedöms utifrån. Om det har blivit något fel i svetsen förklarar kontrollanten vad det är och varför det uppkom. På så sätt ökar vi kunskapen och svetsaren blir ännu bättre, säger Annika Nilsson, svetskontrollant, Inspecta.

Den 23 oktober firar Welding Studio 1 år

För att fira ettårsjubileet av svetsarstudion anordnar man en svetsfest där svetsare, tillverkande och svetsande företag bjuds in till en heldag med svetsning och provning som förtecken. Under festligheterna kan alla som vill prova på det mesta inom svetsning. Det ges möjlighet att lägga en svets, röntga en fog och tillsammans med vår svetskontrollant granska resultatet. Det hålls också intressant föreläsningar och ges chans att träffa många svetsande företag och svetsare med egen erfarenhet av vår svetsstudio.

Är du intresserad av att komma får du gärna kontakta Fredrik Johnasson på 08-5011 3237 eller via mail fredrik.johansson@inspecta.com

Plats: Höjdrodergatan 12 i Malmö
Tid: Vi håller öppet mellan kl 7:30 – 15:30