Svetsstudio underlättar för svetsare

Svetsstudio underlättar för svetsare

Att svetsa kan närmast liknas vid ett hantverk. Ett hantverk som måste uppfylla rätt kvalitet och styrs av standarder och regler. Som svetsare ska du avlägga ett prov, en svetsarprövning, för att få ett certifikat på att du hanterar material, verktyg och metoden på rätt sätt. Det garanterar att dina svetsfogar håller god kvalitet. Nu har Inspecta i Malmö öppnat en svetsstudio där svetsare kan göra sina svetsarprövningar.

– Svetsstudion är en direkt reaktion på våra kunders behov, säger Fredrik Johansson, Inspecta. Hit kan du oftast komma med mycket kort varsel, avlägga ditt svetsar- eller lödarprov och koppla av med en kopp kaffe medan vi kontrollerar provet.

Svetsarprövning krävs
Vanligtvis krävs ett svetsarprövningscertifikat för att svetsaren ska kunna utföra sitt arbete enligt krav från beställare av svetsarbeten eller produktstandarder, t ex tryckkärl eller stålbyggnader. Svetsande företag är beroende av att de anställdas svetsarprövningar är giltiga och förnyade i tid. Annars riskerar de att förlora sina svetsuppdrag.

För att underlätta för svetsare att avlägga sina svetsarprövningar har Inspecta öppnat en svetsstudio i Malmö. Dit kan svetsaren komma för att träna, validera och avlägga sitt prov och inom en timme ha ett förnyat certifikat i handen.

Kunskap öka kvaliteten på svetsningarna
Inspectas svetsarprövningskontrollant går igenom provet tillsammans med svetsaren och motiverar resultatet enligt de standarder svetsarprovet bedöms utifrån. Om fel uppkommit i svetsen förklarar kontrollanten viken typ av fel det är.

– Vi tittar tillsammans på röntgenbilder av deras svetsfog för att se hur svetsen ser inuti. Vi diskuterar vad det innebär att exempelvis inte slipa bort slagg och doppa volfram-elektroden i smältbadet.

– Svetsning kräver både teoretisk kunskap om material och fogning och givetvis även praktisk erfarenhet. Vi hjälper till med att öka kunskapen, genom att du får en tydlig återkoppling på provningsresultatet, säger Fredrik Johansson, Inspecta.

För mer information kontakta gärna
Fredrik Johansson, tel 08-5011 3237
Sofia Eliasson, tel 08-5011 3077