Osäker materialkvalitet är ett problem

Osäker materialkvalitet är ett problem

Rätt kvalitet på materialet är avgörande för tillverkande och svetsande företag. Med fler aktörer än någonsin och en ökad globalisering uppstår ibland problem med att kvalitetssäkra det beställda materialet. Årets seminarium Tryck & Svets fokuserar på kvalitetssäkring.

Att inte till 100% veta att du har fått det material du har beställt är ett problem för många.Jonas Höwing, Inspectas materialexpert, kommer därför att berätta om vilka metoder som finns för att säkerställa kvaliteten på materialet.

Förra året samlades rekordmånga i Göteborg vid seminariet Tryck & Svets då årets nyhet var Nya PED. Nu följer seminariet upp hur Nya PED appliceras i Sverige och vad det innebär för branschen.

– Vi diskuterar hur våra svenska föreskrifter påverkas av nya PED och vad det innebär för tillverkare, säger Ebba Rundbom, Inspectas seminarieledare.

Vad gäller för cisterner?
Att cisterner numer lyder under två olika föreskrifter var ett stort diskussionsämne och väckte många frågor i fjol. I år reder Inspectas Ulf Andersson-Frej ut vad som verkligen gäller vid design av cisterner enligt Eurokod och lyfter upp vad som blir annorlunda och även vad myndigheterna säger.

Tryck & Svets samlar tillverkare, konstruktörer och svetsande företag med likartade utmaningar.

Vi diskuterar de mest brännande och viktigaste ämnena för branschen. Jag hoppas att många får med sig ny kunskap om vilka förändringar som sker och hur det påverkar verksamheten. På så sätt kan vi ytterligare höja kvaliteten på våra produkter inom industrin, säger Ebba Rundbom, Inspecta.

Ur programmet Tryck & Svets, 23-24 april i Göteborg

• Vad nya PED innebär för oss som tillverkare
    Emma Andersson, Luvata
  • Pressure equipments and custom union (Russia, Belarus, Kazakhstan) new technical regulations since 15.03.2015
    Tõnis Tuuder, Estanc
  • Certifiering enligt ISO 3834 - erfarenheter och lärdomar
    Pelle Eriksson, Logweld
  • Vahterus, quality is the key to the global market
    Paavo Pitkänen, Vahterus
  • Hur påverkas svenska föreskrifter av nya PED?
    Christina Persson, Inspecta
  • Användning av digital röntgen - kopplingar till EN-standarder
    Mats Bergman, Inspecta

För mer information kontakta gärna