Oberoende granskning ger trygghet i investeringar

Ett större investeringsprojekt som överskrider både kostnadsramar och tidsplaner. En miljardinvestering som inte ens når sina mål. Det är verkligheten i många stora projekt. Att granska projektets alla delar för att se till att målen uppfylls kan vara avgörande. En oberoende part som en Independent Project Monitoring (IPM) blir ett verktyg för att trygga färdigställandet.

När det sker stora satsningar, som sjukhus-, väg- eller tunnelbygge eller en ny anläggning, handlar det ofta om investeringar i miljardklassen. Det är omfattande projekt med många intressenter inblandade. Olika konsulter, leverantörer och underleverantörer ska alla göra sin del för att tillfredsställa finansiärer, stat och kommun, garanter och andra som har ett engagemang i projektet. Att säkra att ett stort projekt verkligen uppfyller sina högt ställda mål kräver kontroll av leverantörernas olika tekniska processer, kvalitetssäkring, funktionskontroller och dokumentation. Som beställare är det svårt att få den kontrollen.

Inspecta och Hifab arbetar tillsammans som en oberoende granskande part för att stötta beställaren. Jan Skoglund, Hifab och Walter Cederholm, affärsutvecklingschef för Inspecta, inledde sitt samarbete som oberoende besiktningsman vid Nya Karolinska Solna. Nu har de tagit fram funktionen Independent Project Monitoring (IPM).

Måluppfyllelse i fokus

– Independent Project Monitoring (IPM) blir en modell för att säkerställa att ägaren får det som har beställts, säger Jan Skoglund, Hifab, och tillägger att det är en trygghet för beställaren att ha en oberoende part som går in och övervakar att investeringsprojektets olika delar uppfyller vad som avtalats.

– IPM fungerar som kittet mellan beställaren, leverantörerna och intressenterna. IPM är en oberoende funktion och ingår inte i projektledningen, säger Walter Cederholm, Inspecta.

Flaggar för avvikelser och brister

IPM ska upptäcka eventuella avvikelser och brister så tidigt som möjligt för att kunna felminimera projektet. Då har ägaren möjlighet att styra och vidta åtgärder innan det är för sent. IPM -funktionen kontrollerar att projektet kommer att uppfylla ställda finansiella, miljö-, myndighets- och funktionskrav. Det ger trygghet, kontroll och styrning av komplexa projekt.

– En övervakning av miljardinvesteringar inom infrastruktur och industrin är en investering för att trygga att projektet går i mål, säger Walter Cederholm, Inspecta.

För mer information kontakta gärna:

Walter Cederholm, affärsutvecklingschef, Inspecta, 08-5011 3142
Ditte Erbing, Marketing & Sales Director, Inspecta, 08-5011 3023