Kivra och Aleris gör det enklare att komma ihåg vårdbesöket

Kivra och Aleris gör det enklare att komma ihåg vårdbesöket

Aleris blir först med att använda ny funktion i Kivra som gör vårdkallelser smartare – underlättar för både patienter och vårdaktörer.

Uteblivna vårdbesök är ett problem som kostar samhället miljardbelopp varje år. Det leder också till att patienter får vänta längre än nödvändigt på att få vård, vilket bland annat Sveriges Radio rapporterat om tidigare. Ibland är orsaken att patienten inte har uppmärksammat kallelsen, och i vissa fall, om informationen skickats med papperspost helt enkelt inte kommit fram.

Aleris är sedan en tid tillbaka anslutna till Kivra. Nu utökar Kivra och Aleris sitt samarbete med en ny funktionalitet för att göra det ännu enklare att hantera kallelser inför vårdbesök. Aleris blir därmed först i landet med funktionen som möjliggjorts tack vare Kivras partner Ekopost.

Den nya funktionaliteten gör att vårdkallelser som Aleris skickar med Kivra ger patienten mer service inför vårdbesöket. Med Kivras app kan patienten få påminnelser om när besöket närmar sig och med ett knapptryck lägga till all viktig information om vårdbesöket i sin kalender.

Sammantaget skapar det bättre förutsättningar för att både vårdkallelser och vårdbesök inte missas, vilket sparar samhället pengar och minskar vårdköerna.

– För patienten förenklar digitala kallelser kontakten med vården, minskar risken för uteblivna besök och gör ombokningar enklare. Det är ett smidigt och säkert sätt att säkerställa att kallelser kommer fram till rätt person i tid och bidrar till att vi nyttjar vårdens resurser på ett klokt sätt, säger Martin Irding, ansvarig för affärsutveckling och digitalisering i Aleris sjukvård Sverige.

– Det här är ett strålande exempel på hur vi tillsammans med engagerade partners gör Kivra till en bättre plats för viktigheter. Det visar även utvecklingspotentialen i digitala lösningar som gynnar precis alla; privatpersoner, organisationer och samhället i stort. Det ska bli väldigt spännande att följa hur det tas emot av Aleris och våra användare som kommer i kontakt med Aleris, säger Anna Bäck, VD Kivra.

Kivra är en plats där du kan samla dina viktigheter. Brev, fakturor, kvitton och annat – som du annars hade haft i pärmar, byxfickor eller i olika pappershögar. Säkert, tillgängligt och bra för miljön. Kivra ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal. Läs mer på kivra.se

Skicka post via Kivra
Gör som många av Sveriges största företag. Kom igång med digitala utskick via Kivra. Läs mer