Bild från Di Digital: Kivras kommunikationschef Henrik Höglin, socialminister Lena Hallengren (S) samt Kivras vd Anna Bäck. Foto: Press och Di.

Di Digital "Digitala vaccinpass kan bli verklighet inom EU – svenska teknikbolaget vill hjälpa"

"EU tros vilja införa ett digitalt intyg som ska underlätta resandet för medborgare som har vaccinerats mot coronaviruset. E-brevlådan Kivra, som ägs av familjen Wallenberg och Karl-Johan Persson, erbjuder nu sin hjälp. ”Det känns som ett öppet mål att använda vår infrastruktur”, säger Kivras Henrik Höglin."

Läs artikeln: Digitala vaccinpass kan bli verklighet inom EU – svenska teknikbolaget vill hjälpa

Vaccinationsintyg blir digitala – Kivra står redo att hjälpa till

Idag, den 4 februari, berättade regeringen på en presskonferens att digitala vaccinationsintyg kommer att införas i Sverige. Målsättningen är att intygen kan utfärdas från och med 1 juni i år.
Den digitala infrastrukturen för vaccinationsintyg ska i möjligaste mån bygga på befintliga informationsresurser. Den ska också följa kraven på att den personliga integriteten efterlevs och möjliggöra ve

Digital Hälsa: Kivra hoppas få distribuera digitala vaccinationsintyg

"Kivra – som erbjuder digitala brevlådor – är ett av de företag hoppas få distribuera intyg om genomförd covid-19-vaccin i den nationella it-infrastruktur som nu är under uppbyggnad för hantering av coronapandemin."
Läs artikeln hos Digital Hälsa*: Kivra hoppas få distribuera digitala vaccinationsintyg
* Digital Hälsa, en del av insiktmedicin.se, ger dig nyheter med relevans för dig som är e