Nylansering på Systembolaget 1 mars 2023.

Toi Toi Marlborough Pinot Noir 2022

Odlingsområde: Druvorna kommer från vingården Calrossie som ligger på vattensidan om Weld’s bergspass.
Jordmån:
Blandning av lössjord och lera varvat med grus.
Druvorna skördades för hand den 1 april och maskin den 5 april. Skördeuttag ca 39 hektoliter per hektar. Jäsningen pågår under 5-7 dagar och druvorna macereras under 2 veckor.

Producenten
Marlborough Wine Ltd är hållbarhetscertifierad av Sustainable Wine Growing New Zealand.
Kuriosa: På etiketten avbildas blomman Pohutakawa. Under sommaren fylls kusten av träd med dessa vackra blommor och träden kallas ”Nya Zeelands julgranar”.

Smakbeskrivning:
Ett elegant och bärigt vin med inslag av hallon och körsbär. Vinet uppvisar en lätt kryddighet, fina örtiga toner och har en lång eftersmak.

Övrigt:
Vinet är fyllt i burk som är en förpackning med lägre klimatavtryck.

PRODUKTFAKTA
Pris: 59 kr/250 ml.
Årgång: 2022
Alkoholhalt: 12,5 %
Ursprung: Marlborough, Nya Zeeland
Producent: Marlborough Wine Ltd.
Antal butiker: 317 st
Lanseringsdag: 1 mars 2023.

OM IMPORTÖREN

Inom företaget Kiviks Musteri AB finns affärsområdet Åkesson Vin som sedan mer än 25 år bedrivit vinimport samt producerat egna viner för den svenska marknaden.

För mer information, vänligen kontakta Josefin Andreasson, josefin.andreasson@akessonvin.com