Österlen.

SKÖRDETID PÅ ÖSTERLEN

Hösten på Österlen är fantastisk. När sommarens turistsäsong är över börjar den mest fruktbara tiden på vackra Österlen. Då skördar vi allt det goda och hyllar mångfalden som vår generösa provins erbjuder. Dignande fruktodlingar, äppelskörd och nypressad must. Skördefester, kultur och en fantastisk natur genom det böljande landskapet.

Då passar vi på att bjuda in besökare från när och fjärran till Skördetid på Österlen 14 september – 13 oktober.

Nu färdigställs programmet för Skördetid på Österlen och det blir en månad fylld av event och upplevelser. Konserter, konstutställningar, äppeldagar och dryckessafaris är ett litet urval ur programpunkterna.

För de många österlenska mathantverkarna är hösten på Österlen en kulinarisk skattkista och under Skördetid på Österlen erbjuds lokalproducerade höstprimörer och skördemenyer. Restauranger, hotell och butiker håller öppet med skördetidserbjudanden.

Startskottet för Skördetid på Österlen 2024 sker lördagen den 14 september kl 14.30, på Sillens Dag på Hamnplan i Simrishamn.

Österlens sköna landskap längs den skånska Östersjökusten har lockat konstnärer att bo och verka i provinsen i mer än hundra år. Kultur och hantverk präglar bygden lika mycket som fruktodlarna och jordbruket. Småföretagandet på Österlen är starkt och besöksmålen många.

Österlen har både lugnet, skönheten och upplevelserna. Nära till kontinenten och bara en timme från Öresundsbron. En dagsutflykt eller ett weekendbesök under Skördetid på Österlen är en upplevelse för alla sinnen.

Bakom arrangemanget står den ideella föreningen Skördetid på Österlen där medlemmarna gått samman för att utveckla Österlen som besöksmål året runt och där man gärna vill bjuda in besökare från när och fjärran att upptäcka mer av Österlen.

Skördetid på Österlen är ett nätverkande samarbete mellan Matrundan på Österlen, Österlen Syd, Se Österlen, Genväg Österlen, Gösta Werner Sällskapet, Kiviks Turism, Äppelriket samt Kiviks Musteri.

2023 mottog Skördetid på Österlen utmärkelsen ”Bästa Evenemang” i Magasinet Skånes årliga tävling Skånes Bästa.

För mer information, kontakta:

Kristina Levinsson, ordf.

Mail: kristina.levinsson@kiviksmusteri.se