Premiär för Kiviks Musteri i kyldisken

Kiviks Musteri lanserar nu kylda, färskpressade juicer baserade på svenska äpplen odlade på Österlen. Lanseringen innebär premiär för Kiviks Musteri i kyldisken. -Det finns ett stort intresse för kvalitetsprodukter och färskpressade juicer. Genom att färskpressa och sedan kyla juicerna behålls mycket mer av den genuina äppelsmaken, säger marknadschef Cecilia Nilsson. Tre av juicerna som nu lanseras har Österlenäpplen som bas. En ren äppeljuice med fruktkött, en äppeljuice med smak av päron och hallon, samt en juice gjord på äpple och grapefrukt. Samtidigt lanseras även en färskpressad apelsinjuice, en populär smak som kompletterar juiceserien. Gemensamt för juicerna är att de är färskpressade, lätt värmebehandlade och sedan direkt fyllda på flaska. De kommer alla att säljas i enliters återvinningsbara PET-flaskor. -Vilka äppelsorter som ingår i juicerna kommer att variera efter skördesäsong. Det ligger ett gediget hantverk bakom juicepressningen och kompositionen av smaker för att få rätt arom från de olika äppelsorterna och rätt balans av sötma och syra, förklarar Cecilia Nilsson. Nyligen publicerades en studie i tidskriften Journal of the Science of Food and Agriculture*, som visar att äppeljuice med fruktkött är fyra gånger så nyttig som klar äppeljuice, bland annat när det gäller förmågan att motverka cancer. Den grumliga juicen innehåller fyra gånger så mycket antioxidanter som klar juice. Antioxidanter binder upp ämnen som annars kan orsaka cancer. För ytterligare informtion och bilder kontakta Kristina Levinsson PR- & Designchef Kiviks Musteri AB Tel: 0414-719 00 e-mail: kristina.levinsson@kiviksmusteri.se • Artikeln heter Comparative study of polyphenolic content and antiradical activity of cloudy and clear apple juices och är skriven av Jan Oszmianski, Michal Wolniak, Aneta Wojdylo och Iwona Wawer. Den publicerades i marsnumret av Journal of the Science of Food and Agriculture. I slutet av 1800-talet verkade pionjärer inom fruktodlingen på Österlen. Just vid Stenshuvuds sluttningar planterade Henric Åkesson landets första yrkesmässiga fruktodling. Kiviks Musteri grundades 1935, och är ett familjeföretag som nu drivs av 4:e generationen. Vi har en lång tradition och unikt kunnande inom både fruktodling och förädling av frukter och bär.