Kiviks Musteri firar Linné med Äppelcider

2007 firas Linnés 300 års jubileum i hela Sverige och även utomlands. Vi på Kiviks Musteri vill naturligtvis också uppmärksamma detta och har därför tagit fram en specialdesignad Linnécider som kommer att säljas i en begränsad upplaga under året. Motivet på etiketten är hämtat ur Äppelmarknadstavlan i Kivik från 1998. Tavlan gjordes av konstnär Helge Lundström med anledning av 250 års jubiléet av Linnés skånska resa. Tavlan finns registrerad i Guiness Rekordbok som världens största äppeltavla, den var 72 kvadratmeter stor och man använde 2,1 ton äpplen av nio olika sorter. Äppelmarknaden arrangeras i år för 20:e gången och Äppeltavlan i år görs av Emma Karp Lundström, dotter till Helge. På etiketten kan läsas ett citat hämtat ur Carl Linnaeus skånska resa 1749; ”Det är skada, att ingen här förstå pressa äppelmust och däraf tillreda cider, en så härlig dryck, som närmast gå upp emot hvin och här lätteligen kunde fås till största myckenhet.” Kiviks Äppelcider Linné är gjord på äpplen från Österlen och säljs på en 33 cl glasflaska med en alkoholhalt på 2,2% vol. Välkommen till Musteributiken på Kiviks Musteri - ”där cider kan fås till största myckenhet!” Bilder finns att hämta på vår hemsida, för ytterligare information kontakta Anna Häll Bjurnemark Informationsansvarig Kiviks Musteri AB Tel: 0414-719 00 e-mail: anna.bjurnemark bjurnemark@kiviksmusteri.se I slutet av 1800-talet verkade pionjärer inom fruktodlingen på Österlen. Just vid Stenshuvuds sluttningar planterade Henric Åkesson landets första yrkesmässiga fruktodling. Kiviks Musteri grundades 1935, och är ett familjeföretag som nu drivs av 4:e generationen. Vi har en lång tradition och unikt kunnande inom både fruktodling och förädling av frukter och bär.