Kiviks Hallonvin och Kiviks Äppelvin

Två fruktviner från Kiviks Musteri AB finns nu i Systembolagets tillfälliga sortiment. Kiviks Äppelvin är ett torrt vin gjort på äpplen. Eftersom det är torrt passar det utmärkt till mat, exempelvis lättare fisk- och kycklingrätter. Det fungerar bra som en aperitif också. Vinet ska serveras svalt, 14-16 grader, då äpplets rena smak kommer bäst till sin rätt. Produkten har 10% vol. och kostar 60:-, artikel nummer 98208-01. Kiviks Hallonvin är halvtorrt och passar därmed utmärkt som en aperitif eller som sällskapsvin. Vinet är gjort på äppelvin som smaksatts med hallonjuice och arom. Servera det väl kylt, 8 grader. Produkten har 10%vol. och kostar 60:-, artikelnummer 98720-01. Kiviks mousserande fläderblomsvin Ytterligare ett vin från Kiviks finns i Systembolagets tillfälliga sortiment över sommaren. Det är ett mousserande vin gjort på äpple som smaksatts med fläderblom från Österlen. Vinet är ett lättare sällskapsvin då alkoholhalten är 8,5%vol. Det är ett torrt mousserande vin och passar därför utmärkt till sommarens fester som en aperitif. Servera det vid 10-12 grader. Vinet kostar 60:- och har artikelnummer 98546-01. Coleccion Malbec ­ Rosé Ett rosévin till maten kommer från Michel Torino i Valle Calchaquites i norra Argentina. Det är ett torrt, friskt och fruktigt vin med inslag av jordgubb, örter och mineraler. Det passar utmärkt till grillad fisk och kyckling eller som ett sällskapsvin. Servera det kylt, 8-10 grader. Produkten har 13,5%vol. och kostar 69:-, artikelnummer 98573-01.