DAGS FÖR ÄPPELMARKNADEN I KIVIK

Den 26-27 september är det dags för Äppelmarknad i Kivik. Förutom avtäckning av den traditionella äppeltavlan, uppträder en lång rad kända artister på Hamnplan i Kivik.

Äppelmarknaden startade i blygsam skala för över 20 år sedan för att lyfta fram den lokala fruktnäringen på Österlen. Den har vuxit stadigt och är nu ett av de mest kända turistevenemangen i Skåne. Årets upplaga är den 22:a i ordningen. Förra året blev det publikrekord med över 22.000 besökare.

En anledning till framgångarna är den äppel- tavla som varje år avtäcks på marknads- området. Motivet till årets tavla är hemligt fram till invigningen. Den skapas i år, liksom föregående år av konstnären Emma Karp Lundström. Förra året var tavlan 104 m2 stor och bestod av mer än 35.000 äpplen.

På årets Äppelmarknad uppträder bland andra Lasse Kronér, Danne Stråhed, Sanna Nielsen med band, Dan Hylander och Rockis & Poppis.

Under Äppelmarknaden finns även möjlighet att provsmaka och sortbestämma olika sorters äpplen.

Marknaden hålls den 26-27 september, medan Äppeltavlan och utställningen finns kvar på Hamnplan under följande två veckor.

Under perioden 26 september - 18 oktober kan man besöka Kiviks Musteri som i sin Kulturodling visar 300 olika äppelsorter. Där kan man själv jämföra och kanske känna igen sorter från den egna trädgården.

För fullständigt program; www.applemarknaden.se

för bilder: www.kiviks.se/press

För mer information kontakta:

Kristina Levinsson

Kiviks Musteri/Äppelmarknadskommittén