En av de viktiga medarbetarna på Kiviks Musteri.

Biologisk mångfald en naturlig del och förutsättning hos Kiviks Musteri

Biologisk mångfald har på senaste tiden seglat upp som den nya klimatfrågan, i takt med att förståelsen för hur viktig den är för såväl miljön, som människors hälsa och livsmedelsproduktionen. Samtidigt visar rapporter att den biologiska mångfalden minskar drastiskt. Än finns det hopp om att kunna vända den negativa trenden, men det kräver insatser från alla. På Kiviks Musteri har den biologiska mångfalden alltid haft central betydelse eftersom naturen är grunden i den 135-åriga verksamheten.

Utan en stor artrikedom i växt- och djurlivet saknas förutsättningarna som krävs för allt liv på jorden. Rapporter visar att den biologiska mångfalden minskar i snabb takt över hela världen med en risk att nära 75% av de existerande arterna idag kommer att dö ut de närmaste århundradena. Med ett fungerande ekosystem ökar bland annat möjligheten för ett stabilt klimat, rena hav och växtpollinering som är förutsättningen för att vi ska få frukt och grönsaker. Forskning visar att över 50 000 arter är en förutsättning för att livsmedel ska kunna produceras. Därför är det också mycket positivt att även konsumenter verkar ha uppfattat allvaret i situationen – en undersökning från Kantar Sifo[1] visar att förlust av biologisk mångfald är en av de hållbarhetsfrågor folk oroar sig mest över och 4 av 10 tycker det är viktigt att maten de handlar är producerad på ett sätt som gynnar den biologiska mångfalden.

Kiviks Musteri som har odlat äpplen på Österlen sedan 1888, lever än idag av odling och tillverkning av produkter bestående av frukt, bär och grönt – allt med tillverkning i Sverige. Företaget arbetar också aktivt för utveckling och fortlevnad av den svenska äppelnäringen. Utan stor biodiversitet riskerar äppelnäringen att dö ut, och det i sin tur påverkar också den svenska livsmedelsförsörjningen. Eftersom naturen är grunden till företagets verksamhet har ökad biologisk mångfald varit fokus under lång tid.

På Kiviks Musteri pratar man kontinuerligt om mångfald inom och mellan arter, med fokus på de enkla och nära initiativen. Framför allt handlar det om att skapa en miljö i odlingarna som ger både boplatser och mat, så att nyttodjur dvs djur som bekämpar skadedjur, ogräs och som hjälper till att bryta ner olika växtmaterial, vill befinna sig där.

Genom att låta nyttodjuren jobba och använda enkla naturliga knep såsom t ex tvestjärtshotell och feromoner förblir odlingen vid god hälsa och oönskade skadedjur och sjukdomar hålls nere på ett naturligt sätt.

Man arbetar också med att gynna livsmiljön för pollinatörer – genom att säkerställa att de har pollen att hämta under så lång tid som möjligt ökar chansen till fler vilda bin och humlor som hjälper till med pollineringen. Därför sås ängar med en bred blommix med olika blomningstid, framförallt lågt växande blommor som är tilltalande för många pollinatörer då det blåser mindre vid marken. I raderna med äpplen planteras också s k pollineringsträd som skapar en tryggare miljö för pollinatörerna som slipper flyga mellan raderna och därmed riskera att bli uppätna av fåglar.

Miljön runt musteriet främjas också för en mängd andra olika djur såsom en stor mängd fåglar, den hotade hasselmusen, fjärilar och alla sorters pollinatörer.

Kiviks Musteri är med och driver ett stort antal forskningsprojekt bland annat för att undersöka hur nyttoinsekter kan gynnas och den biologiska mångfalden kan öka, både i odlad mark och i hemträdgårdar. Många drivs tillsammans kunskapsplattformar såsom Pollinera Sverige, PoshBee eller med olika universitet så som SLU och en flera av projekten är på EU-nivå, såsom Beespoke, som arbetar för att förbättra förutsättningarna för vilda pollinatörer genom insådd av lokala blommande växter.

Andra projekt som Kiviks Musteri är delaktiga i och som har till syfte att förbättra den biologiska mångfalden på olika sätt är Insektsforskning, myrors inverkan på nyttodjur (Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU), Feromon och fågelförsök (SLU och Lunds Universitet LU), Nyttodjur i fruktodling, LU) för att nämna några.

De senaste åren har Kiviks Musteri också skapat en nyttodjurpark som är ett gränsöverskridande EU-projekt och samarbete mellan Kiviks Musteri, forskare på Lunds universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet och Fritidsodlarnas Riksorganisation. Tanken med parken är också att forskare ska kunna använda den för att forska om nyttodjur, men den är också uppbyggd för att ge inspiration till hur man med små initiativ kan hjälpa till att stötta biologisk mångfald både i odlad mark, men också i sin privata trädgård.

Läs gärna mer om allt Kiviks Musteri gör för ökad biologisk mångfald på https://www.kiviksmusteri.se/biologisk-mangfald/.

[1] ORVESTO Hållbarhet 2022 Undersökningen om svenskarnas inställning till hållbarhet