Beskärnings- & ympkurser på Kiviks Musteri

Beskärnings- & ympkurser på Kiviks Musteri

Drömmer du om ett vackert äppelträd som bär rikligt med frukt år efter år? Då är Kiviks Musteris beskärningskurser något för dig! Här delar man med sig av fyra generationers kunskap om hur man bäst sköter om sina fruktträd.

På Kiviks Musteri har man odlat äpplen sedan 1888, då Henric Åkesson planterade de äppelträd som skulle komma att bli Sveriges första yrkesmässiga fruktodling. Musteriet delar gärna med sig av sin kunskap och varje vår erbjuds kurser i hur man bäst sköter om sina fruktträd. Just nu beskär personalen musteriets 100.000 äppelträd - men varför ska fruktträd beskäras egentligen?

Beskärning av äppelträd görs för att det medför en massa fördelar. Uppbyggnadsbeskärning av ett nyplanterat träd görs dels för att trädet ska få den form man eftersträvar, men också för att det stimulerar tillväxten. Underhållsbeskärning görs för få en jämnare skörd och för att trädet ska bibehålla sin form. Samtidigt minskar beskärningen risken för att sjukdomar och svamp ska få fäste.

Beskärning av fruktträd är ett hantverk och varje träd beskärs olika. Även olika äppelsorter beskärs olika. Under våren erbjuder Kiviks Musteri såväl halvdagskurser i beskärning som heldagskurser där du får lära dig mer om alltifrån skötsel av fruktträd till att ympa ett eget äppelträd. Kurserna hålls på de egna besöksmålen på musteriet i Kivik och på Solnäs Gård i Fjelie, utanför Lund.

Läs mer och boka HÄR

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker.Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö.Idag har Kiviks Musteri 180 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk.Varje år kommer dessutom 250.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.