De första mogna äpplena på Kiviks Musteri av skörden 2022.

Årets första äpple plockat på Kiviks Musteri

Nu har årets äppelskörd dragit i gång och landets äppelodlare har en intensiv period framför sig. På Kiviks Musteri, där varje enskilt äpple varsamt plockas för hand, har nu Discovery-äpplena mognat och börjat tas om hand.

Discovery-äpplet som är en av sorterna som är perfekt att göra must på, mognar i slutet av augusti och efter en fin sommar får äpplet nästan en smak av jordgubbar. Klimat, väder, vind och jordmån är alla avgörande faktorer för vilken smak ett äpple kommer att få. Därför kan en och samma äppelsort ha olika smak beroende av vilken odling det växt i.

På Kiviks Musteri, där äpplen odlats i fem generationer, vet man vikten av att äpplet skördas i precis rätt tid; för att äpplet ska ha så mycket smak och arom som möjligt måste mognadsgraden vara helt rätt. Ju mer moget äpplet är, desto mer faller syran och sötman träder fram. En sval och fuktig vår följd av en varm sommar ser ut att ge goda förutsättningar för årets skörd. Vanligtvis har de första av årets äpplen lite mindre intensiv smak än sorter som mognar senare under året.

- Efter en varm sommar har vi i år en tidig skörd. Värmen gör att mognadsprocessen går snabbare, säger Jan Flemming Jensen, Odlingschef på Kiviks Musteri.

Enligt statistik från Jordbruksverket var 2021 ett toppår med en bruttoskörd på 32 200 ton. I år förväntas en fin men normal skörd, sett till mängden. Äppelodlare arbetar hårt året runt i odlingen för att ge träden så bra förutsättningar som möjligt, men det finns alltid yttre faktorer som kan påverka skörden.

-Det är svårt att säga hur skörden kommer att bli. I och med klimatförändringarna kan det fortfarande ske oväntade omväxlingar i vädret som påverkar skörden, säger Jan.

Frost under blomningen, hagel under sommaren som slår sönder frukten och extremvärme med torka är bara några av de problem som landets äppelodlare kan möta under året och som påverkar skörden.

Nu hoppas äppelodlare runt om i landet på en varm höst med kalla nätter som ger kommande äppelsorter fin färg. Redan under nästa vecka förväntas nästa sort, Aroma-äpplena, vara redo för att handplockas ute i odlingarna på Kiviks Musteri, där ett 50-tal olika äppelsorter växer. Vissa av dem äpplen blir till ätäpplen, andra blir till must och cider.

- För oss är smaken alltid viktig oavsett vad de ska användas till. Beroende på sort, storlek och utseende sorteras de sedan till rätt användning och därmed behöver inga äpplen gå till spillo, avslutar Jan.