Pressmeddelande -

Inbjudan till pressträff. Kira förlag släpper Lotta Wahlqvists reportagebok om muslimska kvinnor

Med anledning av att Kira förlag släpper Lotta Wahlqvists bok "Hallå, är du muslim? Då måste jag fråga...När Fru Svensson rannsakar sig själv och möter Fru Muslim" bjuder förlaget in till pressträff onsdagen 25/11 kl: 11.00.
Plats: Kira förlag, Monbijougatan 17H i Malmö (in på gården, längst ner till höger). Recensionsexemplar delas ut.

Lotta Wahlqvist, Amal Abdusalam och Nagam Shaker finns på plats och berättar. Amal och Nagam är två av de muslimska kvinnor Lotta träffat och intervjuat under arbetet med boken.
Författaren har flera budskap med sin bok. Ett av dem är att man definitivt inte ska förringa hedersproblem och lokala kulturella muslimska seder som könsstympning och tvångsgifte - men att journalister och företrädare för media inte ska glömma bort att också uppmärksamma självständiga, företagsamman och starka muslimska kvinnor.
Lotta har en direkt uppmaning:

- Prata inte om muslimska kvinnor, prata med dem. Minns ni hur vi pratade om och tittade på "negrer" i Sverige på 50- och 60-talen? Likadant gör vi med de muslimska kvinnorna i dag.

Reportageserien "Kampen om sjalen" som är utdrag ur boken belönades under hösten med gratistidningarnas Grodden-utmärkelse för bästa lokala reportage. Lotta var också nominerad till Studieförbundet Vuxenskolans stora journalistpris och fick ett hedersomnämnade. Vann gjorde radioprogrammet Kaliber i P1.

Mer om boken:
Lotta Wahlqvist förmodar gärna en massa om muslimska kvinnor i sjal utan att ha en aning om vem de är, vad de gör, vad de tänker eller vad de står för.
Hon bestämmer sig för att ta reda på mer om deras liv och vardag samt om människorna runt omkring dem för att skapa sig en bild av vad en muslimsk kvinna i Sverige egentligen är.
I Hallå, är du muslim?/När Fru Svensson rannsakar sig själv och möter Fru Muslim delar Lotta Wahlqvist med sig av sina nya erfarenheter och tankar.
Boken beskriver nära möten med kvinnor som samtliga har en gemensam nämnare, de är uppvuxna med islam.
Författaren möter viljestarka kvinnor som Nagam som trotsade rädslan och Vellinge kommun, Suad - Sveriges enda kvinnliga imam och feminist, sjaldesignern Iman och 19-åriga Noha som trots sin ringa ålder är säker på sitt val. Hon ska följa Koranen till punkt och pricka.
Mötena resulterar i nära vänskap med Amal som under arbetet med boken beslutar sig för att ta av sig sjalen, förtroendeingivande samtal med Zahra som har förälskat sig i en svensk man samt ett nytt projekt: att dokumentera Amals engagemang kring ett nytt tjejhus för unga muslimska kvinnor.

Kontaktuppgifter:
Jeanette Rosengren, Kira förlag, tfn: 070-45 46 942, jeanette@kiraforlag.se