Victoria Park satsar fullt ut på digitaliserad energi- och miljöoptimering och kopplar upp sitt bestånd mot molnet.

Egain, ledande leverantör av IoT och molnbaserade tjänster inom självoptimerande värmestyrning i flerbostadshus offentliggör nu en vidareutveckling av det redan framgångsrika samarbetet med Victoria Park, en av landets största privata fastighetsägare som nu väljer att ansluta merparten av sitt fastighetsbestånd om ca 14 000 lägenheter till Egains ledande IoT-tjänst Egain Edge.

Victoria Park och Egain har under ett par år samarbetat kring energi- och miljöoptimering i Victoria Parks fastigheter på olika orter i Sverige där samarbetet löpande har levererat en framgångsrik energi- och miljömässig avkastning år efter år.

Med det framgångsrika samarbetet i ryggen väljer nu Victoria Park att satsa fullt ut på Egain Edge som central plattform för miljö- och energioptimering och kopplar upp resterande fastigheter runt om i Sverige till Edge. Den nya överenskommelsen innebär att merparten av Victoria Parks ca 14 000 lägenheter om ca 750 000 m2 uthyrningsbar yta nu är fullt uppkopplade till Egains molntjänst för löpande optimering med tillhörande infrastruktur för IoT.

”För Victoria Park är arbetet med hållbarhet högt upp på agendan i allt som vi gör. Inom energiområdet är Egain en viktig långsiktig partner för oss som om och om igen bevisat nyttan som vårt samarbete genererar både externt när vi pratar miljövinster, men även internt i form av en ökad effektivitet för vår personal ute på orterna. Jag är övertygad om att det är helt rätt väg att gå sett till hur branschen och samhället utvecklas. Värdefull mätning, uppkopplade byggnader och smarta molnbaserade system underlättar både för oss och skapar en bättre inomhusmiljö våra hyresgäster, och där är Egain ledande”, säger Per Ekelund, VD på Victoria Park.

”Vi är mycket glada och framförallt stolta över det fortsatta förtroendet som vi nu fått av Victoria Park. Efterfrågan på att digitalisera inom fastighetsbranschen är stor och med denna affär bevisar vi ännu en gång att vi kan leverera attraktiva, framtidssäkra och kostnadseffektiva lösningar i stor skala, vilket känns fantastiskt inspirerande, säger Magnus Åhlén, Vice President, Sales & Customer Success Nordics på Egain Group.

För mer information, kontakta:
Per Ekelund, VD, Victoria Park AB, Tel. 070-86 76 657
Magnus Åhlén, Vice President, Sales & Customer Success Nordics, Egain Group, Tel. 072-71 91 661