Svenska proptechbolaget Egain till final i European Proptech Awards!

Den 30 juni genomfördes semifinalen i European Proptech Award, genom ett digitalt event med ledare från ett 50-tal nominerade proptechbolag runt om i Europa. Samtliga bolag fick presentera sin verksamhet inför en jury bestående av företrädare från branschnära organisationer och företag bland annat Fastighetsägarna, Finnova och Workero.

Bedömningen av de 50 bolagen gjordes utifrån kriterierna social påverkan, hållbarhet, teknisk innovation, affärsmodells innovation och potentiell problemlösning.

Efter överläggning tillkännagavs Egain Group som första bolag av totalt 5 som tilldelats en finalplats inom kategorin Scaleup. Det är första gången ett svenskt bolag tagit sig till final.

Finalen genomförs vid september i Paris under eventet MIPIM Proptech Startup and Scaleup Awards 2020 som är en av de största arenorna för innovativ teknik för digitalisering av fastigheter i världen. I finalen kommer samtliga finalister åter igen får chansen att presentera sin lösning. När dagen är slut kommer vinnarna i MIPIM Proptech Startup and Scaleup Awards 2020 att koras där vinnarna i de två kategorierna Startup och Scaleup framförallt tilldelas äran i att utses det mest intressanta proptechbolag i Europa i sin kategori.

Med redan med 300 000 lägenheter anslutna i 11 länder tävlar Egain Group i kategorin Scaleup. Vi lever i en tid då fastighetsmarknaden genomgår snabba förändringar, fastighetsägare letar efter hållbara lösningar som ger förbättrad kontroll av deras byggnader, skyddar fastighetsvärde, identifierar möjligheter, förbättrar hyresgästupplevelsen, minskar energianvändningen och hjälper till att minimera påverkan på miljön. Egain existerar för att tillgodose dessa behov.

Vårt syfte är att göra världens byggnader till en del av lösningen för att lösa en av mänsklighetens viktigaste utmaningar - klimatförändringarna.

"Det har länge funnits ett fokus på problemet att fastigheter som står för 41% av Europas energianvändning och 36% av växthusgaserna. Nu vill vi vrida focus mot lösningen. Vägen mot att uppnå de globala hållbarhetsmålen går genom den smarta staden och då behöver vi intelligenta, uppkopplade, byggnader", kommenterar Viktor Vitell, CMO på Egain.

För mer information, kontakta:
Viktor Vitell, CMO, Egain Group, viktor.vitell@egain.io, +46 73 157 73 94