Stort intresse för minskade effekttoppar tack vare proaktiva effektstyrningstjänsten Egain Peak Control

Egain, ledande leverantör av IoT och molnbaserade tjänster inom självoptimerande värmestyrning i flerbostadshus lanserade i början av året den nya tjänsten Peak Control som för första gången möjliggör för fastighetsägare att minska sina kostnader för effekttoppar i energianvändningen. Resultaten av innovationen har inte väntat på sig, då hela 110 st byggnader i Sverige och Finland redan kopplat på tjänsten med fler uppkopplingar på gång.

Effektavgifter har blivit en allt vanligare tariffmodell för fjärrvärmebolagen. Detta innebär att ojämn energianvändning straffas med en hög avgift eftersom energibolagen själva drabbas då väldigt mycket mer energi måste distribueras ut på kort tid, exempelvis vid köldknäppar. Idag kan effektdelen vara så stor som hälften av den totala värmeenergikostnaden för en fastighetsägare. Avgiften skapar en ekonomisk osäkerhet då det på förhand är okänt hur stor den eventuella avgiften kan komma att bli.

Med optionen Egain Edge Peak Control kan fastighetsägare enkelt och utan installationer eller dyra omprogrammeringar av befintliga system jämna ut effekttopparna. Effektavgifterna minskar utan att äventyra inomhusklimatet. Detta är möjligt med hjälp av Egains proaktiva styrning som kan förutse när köldknäpparna kommer och anpassar styrningen till att styra fastigheten till att hålla just den måltemperatur som är satt för inomhusklimatet, fast till en mindre mängd köpt energi under de aktuella timmarna då effekttopparna uppstår.

”Det skall bli väldigt intressant att se vad energibolagen gör med denna innovation som kan lösa problem som de haft i åratal, det vill säga problemet med ojämn energianvändning. Med Peak Control kapas topparna och energibolagen kan effektivisera sin distribution ut till fastigheterna och skapa jämnare flöden i sina nät, säger Thomas Juntti, VP Products and Marketing på Egain Group.

”Vi gläds med den stora efterfrågan kring Peak Control som blivit en initial succé främst på grund av att funktionen löser ett växande problem för fastighetsägare. Att helt utan nya installationer eller omprogrammeringar kunna minska kostnaderna för en stor del av den totala energikostnaden, dessutom med bibehållet inomhusklimat. Det känns väldigt kul att kunna leverera detta till våra kunder, säger Magnus Åhlén, VP Sales Nordics på Egain Group.

För mer information, kontakta:
Thomas Juntti, VP Products & Marketing, Egain Group, +46 703 616 404, thomas.juntti@egain.io
Magnus Åhlén, VP Sales Nordics, Egain Group, +46 727 191 661, magnus.ahlen@egain.io