Positiva resultat i Mälarenergis, Bostads AB Mimers och Kionas pilotprojekt kring den smarta staden

Tillsammans med sin partner Mälarenergi AB och det kommunala bostadsbolaget Bostads AB Mimer startade Kiona upp ett samarbetsprojekt för ett år sedan kring den smarta staden med fokus på att testa koncept som bidrar till en effektiv energianvändning och tjänsteutveckling i Västerås Stad. Kionas tjänst för AI-optimering Edge, aktiverades på sex av Bostads AB Mimer utvalda byggnader, och nu redovisar gruppen resultaten av projektet efter det första året.

Västerås & Kungsbacka – 24 oktober, 2022. Tillsammans med sin partner Mälarenergi AB och det kommunala bostadsbolaget i Västerås, Bostads AB Mimer, startade Kiona upp ett samarbetsprojekt för ett år sedan, kring den smarta staden med fokus på att testa koncept som bidrar till en effektiv energianvändning och tjänsteutveckling. Målsättningarna inom projektet var, och är att skapa uppkopplade och energieffektiva bostadsfastigheter i Västerås Kommun genom att applicera digitala system för energioptimering och effektbalansering som ligger i linje med Mälarenergis arbete kring utveckling av Fjärrvärme 2.0.

Pilotprojekt sjösattes i juli 2021 där Kionas tjänst för AI-optimering Edge, aktiverades på sex av Bostads AB Mimer utvalda byggnader, med 2020 som referensår. Nu, ett år senare presenterar gruppen resultaten av projektet efter det första året.

Resultat

• Minskad energianvändning med -12,2 % (normalårskorrigerat med energiindex, jämfört mot referensår 2020)

• Effektiviseringen motsvarar en årlig minskad uppvärmningskostnad på -364 000 kr (motsvarande ett ökat fastighetsvärde på 7 280 000 kr vid 5% direktavkastning)

• En positiv inverkan på balanseringen av effektuttag i fjärrvärmen genom lägre effektsignaturer.

-Givet hur omvärlden ser ut just nu med en pågående energikris som medför kraftigt ökade kostnader både för el och fjärrvärme och som sätter otroligt tryck på energibolag och fastighetsbolag så blir frågan om energieffektivisering och effektbalansering än mer aktuell. Med uppkopplade fastigheter skapas en större flexibilitet både för fastighetsägaren och dess personal men även för oss på energibolaget i hur vi kan planera vår distribution över olika perioder på dygnet, så jag ser detta som ett fortsatt väldigt intressant projekt och speciellt nu inför kommande höst och vinter där vi och Västerås Stad kommer ha stor nytta av samarbetet med Mimer och Kiona", säger Joacim Sundqvist, Energistrateg på Mälarenergi.

-Energimässigt så tycker jag att resultaten talar för sig själva men det är även intressant hur andra mjuka värden som inomhusklimat, minskade felanmälningar, ett effektivare arbetssätt, koll, analys, uppföljning har bidragit till den interna strukturen på ett positivt sätt. Jag ser det som ett väldigt lyckat projekt för alla iblandade och det blir väldigt intressant att nu kunna bygga vidare och titta på nästa steg kring hur vi tillsammans kan hitta ytterligare synergieffekter inom detta smarta stad-projektet både för fastighetsbeståndet och för fjärrvärmenätet”, säger Eric Johansson, Sakkunnig Energi på Bostads AB Mimer

-Vi erbjuder tekniska lösningar som hjälper samarbetspartners bygga långsiktiga hållbara lösningar i samarbete med sina kunder, och det här är ett lyckat exempel på temat den smarta staden, där både en energiproducent och energikonsument drar nytta av gemensamma lösningar i var sin ända”, berättar Martin Eksberg, Head of Business på Kiona Sweden AB.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Martin Eksberg, Head of Business, Kiona Sweden AB, 073 20 74 540, martin.eksberg@kiona.com

Joacim Sundqvist, Energistrateg på Mälarenergi, 073 94 05 353, joacim.sundqvist@malarenergi.se

Eric Johansson, Sakkunnig Energi, Bostads AB Mimer, 076 69 69 909, eric.johansson@mimer.nu