Egain och Rosengård Fastighets AB i samarbete gällande energioptimering genom AI och nya integrationslösningar.

Egain som är en del av nystartade proptechföretaget Kiona Group och en ledande leverantör av mervärdessystem för drift och energioptimering, och det Malmöbaserade privata fastighetsbolaget Rosengård Fastighets AB startar nu ett samarbete baserat på Egains AI-tjänst ”Edge AI”, helt utan hårdvara. Samarbetet som direkt implementeras på hela Rosengård fastigheters bestånd om ca 140 000 m2 möjliggörs genom nya typer av integrationer till flera olika samarbetsparter, där ibland SCADA-systemet Web Port som förvärvades av Egain i maj 2021 och till det lokala energibolaget som levererar effektstyrning till Rosengård Fastighets AB.

Rosengård Fastighets AB är ett fastighetsbolag i Malmö som grundades 2017 och ägs till lika delar av de privata aktörerna Fastighets AB Balder, Heimstaden och Victoria Park samt kommunala MKB Fastighets AB som alla har alla lång erfarenhet och ett stort engagemang för hållbarhet och samhällsutveckling. Bolaget äger och förvaltar 1 680 lgh i ett 30-tal hus i Malmöområdet med en total yta på ca 140 000 m2. Nu kopplas hela beståndet upp till den nya cloud-tjänsten ”Edge AI” för hållbarhetsoptimering genom minskad energianvändning, minskade CO2-utsläpp, i linje med Malmö Stads miljöprogram 2021-2030.

Det nya samarbetet med Rosengård Fastighets AB möjliggörs genom integration till SCADA-systemet Web Port, där Egains AI i form av avancerade, självlärande styralgoritmer implementeras på fastighetsbeståndet helt mjukvarumässigt och ut i befintlig utrustning i syfte att optimera energianvändningen. Integrationen är dubbelriktad vilket innebär att åt andra hållet kopplas befintligt 3:e partssystem för inomhusmätning, energistatistik och funktioner för effektstyrning upp till Egains analysplattform Edge.

-”Vi har under en tid tittat på olika sätt att koppla på någon form av smart styrning på vårt bestånd som en viktig del i vår strategi framåt. Vi tycker även det ligger helt rätt i tiden med flexibla och öppna system som gör det möjligt att anpassa en tjänst runt kunden, och med AI som motor på energianvändningen. När Egain presenterade en sådan lösning som nyligen gjorts möjlig genom integration till Web Port och integrationer till våra andra befintliga tekniska system, och som dessutom blir både smart och kostnadseffektiv så kändes det riktigt intressant att titta närmare på. Och sedan gick det fort. Från ett första inledande möte, referensbesök och tekniska diskussioner, till att vi siktar på att vara i gång inom till kommande värmesäsong och det känns riktigt positivt”, säger Jens Ringö, Fastighetschef på Rosengård Fastighets AB.

-”Vi vill göra det möjligt för kunder som Rosengård Fastighets AB att arbeta friare med den teknik som man föredrar. Systemleverantörer skapar redan integrationer mellan varandra och i stället för att låsa kunder till en enda lösning, vill vi vara öppna för samarbeten inom, och mellan olika sektorer och detta projekt är ett bra exempel på just det, säger Jon Åkerström, CTO på Egain

-”Intresset för att integrera Egain och Web Port har sedan tillkännagivandet av förvärvet varit stort och det är därför kul att kunna välkomna Jens och resten av teamet på Rosengård Fastighets AB som kund med denna typ av lösning, där den nya integrations-tjänsten ”Edge AI” levereras helt utan hårdvara genom Web Port ut till fastigheterna. Att kunna forma projektet på ett sätt som kunden vill ha det där data från inte mindre än fem olika företag avseende t.ex. styr- & regler, SCADA, Energistatistik, 3:e part inomhusgivare och effektstyrning samlas in, struktureras och paketeras åt kunden känns extra kul och helt rätt i tiden, säger Martin Eksberg, Head of Business, Egain Sverige.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Martin Eksberg, Head of Business Sverige, Egain Group, 073 20 74 540 martin.eksberg@egain.io
Jens Ringö, Fastighetschef, Rosengård Fastighets AB, 040-685 43 87, jens.ringo@rosengardfastighet.se

Om Kiona Group
Kiona är ett ledande SaaS-företag med visionen att göra en stor insats i kampen mot klimatförändringarna genom att erbjuda den smartaste och mest kostnadseffektiva proptech-plattformen på marknaden. Företaget gör det möjligt för fastighetsägare och andra intressenter att uppnå sina finansiella och hållbarhetsmål genom digitalisering av nya och gamla byggnader och deras system för uppvärmning, kylning, ventilation och kylning. Med kontor i sju länder och 136 kollegor kopplar Kiona för närvarande upp över 33 000 kommersiella, industriella, bostads- och offentliga byggnader och 3 000 livsmedelsbutiker i Europa. Genom en innovativ plattform som övervakar, kontrollerar och optimerar både energianvändning och organisationer kan Europas befintliga byggnader nu bli en del av lösningen för framtiden. www.kiona.com