Nyhet -

Olika sätt att samla in data från dina mätare och hur du digitaliserar processen

Idag finns det flera olika sätt att samla in mätvärden från fastigheter, och i fastigheter finns det en mängd olika mätare som kan ha olika ägare. Vissa mätare ägs av fastighetsägaren andra kan ägas till exempel av kommunen eller fjärrvärmeleverantören. Detta gör det svårt att påverka vilken mätare som sitter i din fastighet. Vanligtvis genomförs aktiviteter för att samla in och föra statistik på mätvärden från dessa olika mätare, vilket idag kan göras på flera olika sätt. Som kund till Egain har du fler olika möjligheter och vägar att gå för att samla in data från dina mätare för att täcka alla olika scenarier och varianter av mätare på marknaden.

I Egain Edge samlas och struktureras denna data på ett och samma ställe. Där kan du hitta all din statistik för Värme, El och Vattenförbrukning. Detta digitaliserar ditt arbetsflöde och ser till att din data är strukturerad, korrekt och alltid på plats när du behöver den.

Nedan följer de vanligaste tillvägagångssätten för att samla in mätvärden från mätare.

Manuell avläsning och inskrivning

Manuell avläsning är en tidigare vanlig metod som fortfarande används av många där man skriver av mätarställningar i till exempel ett excelark. För att sedan manuellt skriva in dessa i det system som man använder för sin energiuppföljning som exempelvis Egain Edge. Vid denna typ av manuell avläsning bör man vara medveten att den mänskliga faktorn kan spela stor roll om man exempelvis skriver in fel siffra någonstans. Även tidpunkten när avläsningen sker speglar sig i förbrukningen och det kan lätt bli många timmar som läggs på manuellt arbete för att åka runt till fastigheter och notera mätarställningar.

Avläsningsapp i mobilen – NYHET!

Fortfarande idag finns det många mätare ute på marknaden som inte har någon kommunikation och således är helt analoga. Dessa mätare är inte möjliga att koppla upp och måste läsas av manuellt. För att underlätta denna process har vi lanserat en app till mobilen. Med appen kan du manuellt läsa av mätare och direkt skriva in mätarställningen i mobiltelefonen på så vis hämtas mätarställningen och förbrukningen in digitalt. I appen kan du även tilldela insamlingsansvar, sätta insamlingsfönster för när mätaren förväntas läsas av och geopositionera mätarna för att göra insamlingsrundan enklare. Appen hjälper dig även förhindra felavläsningar. Kontakta oss gärna om du vill veta mer om denna möjlighet.

Import från Energibolaget

Har man uppkopplade mätare har man större möjligheter till att arbeta digitalt. Ett vanligt förekommande arbetssätt är att man hämtar förbrukningsstatisk digitalt direkt från Energibolaget. Vi hjälper till att integrera med energibolagen och hämtar nätbolagsdata direkt från kundsidorna (Mina Sidor) oftast i form av månadsvärden. Det betyder att du slipper logga in och hämta värden manuellt varje månad för att få tag i din statistik, de hämtas in till Egain Edge per automatik. Här behöver vi ditt tillstånd som kund att hämta, aktivera och hämta in datan.

Automatisk mätarinsamling

Med vår IoT hårdvara kan vi samla in uppkopplingsbara mätare som kommunicerar med M-bus eller Trådlös M-bus (wM-bus). Detta skapar en helt digital process med högupplösta mätvärden och mycket data. En uppkopplad mätare innebär mer än bara förbrukningsstatistik vi kan även få data så som flöde, temperaturer och momentan effekt. Vi samlar idag in data från många olika fabrikat av mätare på marknaden som till exempel Kamstrup, Sensus och Diehl.

Oavsett vilket arbetssätt du föredrar eller jobbar med idag för att följa upp och samla in mätvärden så har du som kund till Egain möjligheten att använda alla dessa metoder parallellt och samtidigt få din data strukturerad på ett och samma ställe. Inga mer Excelfiler, missade eller felaktiga avläsningar.

Mätvärden som samlas in till Egain Edge presenteras primärt i modulen Förbrukningsdata inne i Egain Edge, där dina mätvärden visualiseras i form av tydliga grafer och diagram. Du kan lätt filtrera på olika energislag, jämföra förbrukning med tidigare perioder och se trender i din byggnad. Du kan även använda modulen för att verifiera att genomförda åtgärder i din byggnad får de resultat på värme, vatten eller elanvändning som du räknat med.

Mobilapplikation för att samla mätarvärden

Är du intresserad av att veta mer om hur du kan digitalisera inhämtningen av mätarvärden, kontakta oss här

• energiuppföljning