Egain Talks Del 7 - Så digitaliserar Bostads- stiftelsen Platen sin förvaltning

Många av företagen inom Sveriges Allmännytta har ett starkt driv kring hur ny teknik och digitalisering för att skapa nya förutsättningar för smart förvaltning. Bostadsstiftelsen Platen i Motala är ett av de bolag inom allmännyttan som upptäckt att det finns stora fördelar med att jobba med en smart förvaltning för att effektivisera arbetet och utnyttja kompetensen inom bolaget på bästa sätt. Martina Sjökvist är sedan 2014 Förvaltningschef på Bostadsstiftelsen Platen och ansvarig för förvaltning av bolagets fastighetsbestånd och som dagligen tar hand om alla fastigheter och hyresgäster. Inom affärsområdet finns samtliga områdesteam med fastighetsvärdar, kundvärdar och fastighetstekniker.

Egain gör att vi slipper lägga så många mantimmar ute på att felsöka i fastigheter vilket gör att vi kan lägga den tiden på andra åtgärder istället för att på så sätt bli effektiva och smarta i vår förvaltning och i hur vi arbetar med våra fastigheter.- Martina Sjökvist, Förvaltningschef

På Bostadsstiftelsen Platen har man skapat en mer effektiv förvaltning samtidigt som man lyfter och tar tillvara på sina driftteknikers kunnande. Ett exempel är att Platens drifttekniker kan lägga mer tid på att göra det som de är bäst på, nämligen att analysera och hitta förbättringsåtgärder i deras fastigheter, snarare än att agera reaktivt och åka runt bland sina fastigheter följa upp felanmälningar.

-Bostadsstiftelsen Platen har ungefär 5 500 lägenheter, där ca 75 % är uppkopplade mot Egain. Jag ser att våra tekniker har Egain som ett jättebra verktyg i vardagen som innebär att vi kan komma snabbt på plats till hyresgäster och hjälpa till. Egain gör att vi slipper lägga så många mantimmar ute på att felsöka i fastigheter vilket gör att vi kan lägga den tiden på andra åtgärder istället för att på så sätt bli effektiva och smarta i vår förvaltning och i hur vi arbetar med våra fastigheter. Det säger Martina Sjökvist som är Förvaltningschef inom det kommunala och allmännyttiga bostadsföretaget Bostadsstiftelsen Platen i Motala kommun i Östergötland.

Henrik Svensson är drifttekniker på Platen och arbetar dagligen med att övervaka, upptäcka och analysera den data som hans fastigheter samlar in via Egain Edge. På så sätt kan han prioritera rätt och fokusera på orsakerna till de eventuella brister som finns i hans byggnader, istället för att tvingas åka ut på olika driftärenden och släcka bränder som nu kan lösas på distans.

- Varje måndag morgon så loggar jag in och går igenom alla fastigheter och trendgrafer och då är det främst trender rörande inomhustemperatur som jag är ute efter. Då är Egain Edge ett bra verktyg då det snabbt ger en överblick över nuläget och eventuella problem. Vi kan enkelt via Edge utläsa vart enstaka lägenheter befinner sig avseende inomhustemperatur och sedan jämföra det med vår måltemperatur på mellan 20-21,5 grader. På så vis kan vi snabbt och enkelt identifiera möjliga problemlägenheter och i bästa fall åtgärda problemet redan innan en felanmälan kommer in från hyresgästen. I förlängningen kan vi också följa upp att de åtgärder vi gör, också får önskvärd effekt i den aktuella lägenheten. Hade vi inte haft Egain som ett digitalt verktyg så hade felanmälan kommit in först, och vi hade fått åka runt och göra punktinsatser på respektive byggnad.

Varje måndag morgon så loggar jag in och går igenom alla fastigheter och trendgrafer och då är det främst trender rörande inomhustemperatur som jag är ute efter. Då är Egain Edge ett bra verktyg då det snabbt ger en överblick över nuläget och eventuella problem. -Henrik Svensson, Drifttekniker

- Vi gör ju energioptimeringar med hjälp av Egain, men vi gör ju även andra traditionella åtgärder också så som åtgärder i ventilationssystem eller fönster. När vi gör dessa åtgärder kan vi i Egain Edge lätt följa upp att vi får den effekt på energianvändningen som vi räknat med i våra kalkyler för att på så vis säkerställa att vi gör åtgärder som är lönsamma.

Tips! Se gärna intervjuerna med Martina och Henrik på Platen på vår Youtubekanal.

Vill du veta mer om möjligheterna med Egain Edge för er fastighetsförvaltning? Ta kontakt med oss via knappen nedan.

[content_modal_button_shortcode text="Jag vill veta mer!" position="text-left" color="btn--black" id="2918" /]

Egain Talks – En artikelserie om personerna som engagerar sig i Sveriges Allmännyttas Klimatinitiativ & Digitaliseringsinitiativ

Läs del 1 - "Sandvikenhus samarbetar med Egain kring allmännyttans klimatintiativ"

Läs del 2 - "Sollentunahem nära att nå Klimatinitiativets mål"

Läs del 3 - "Digitala verktyg inom Sveriges Allmännytta gör att energikurvorna pekar i rätt riktning för Knivstabostäder."

Läs del 4 - "Systemtänkande ända in i lägenheten i Stockholmshem"

Läs del 5 - "Bra systemkoll ger bättre inomhuskomfort hos Kustbostäder i Oxelösund"

Läs del 6 - "Effektivt systemstöd hjälper Mark Bostads AB att fokusera på rätt saker"

Om Digitaliseringsinitiativet

Allmännyttans Digitaliseringsinitiativ syftar till att förstärka och accelerera medlemsbolagens digitalisering. Initiativet är en treårig satsning som påbörjades i augusti 2019. Digitaliseringsinitiativets roll är att leda, samordna och driva processen framåt och det är medlemsbolagens samlade styrka som möjliggör konkret och nödvändig förändring inom allmännyttan. För att uppnå våra mål ska vi bygga Allmännyttans digitala plattform. Medlemmar i Digitaliseringsinitiativet får möjlighet att medverka i expertgrupper, pilotprojekt och delta i workshops särskilt anpassade utifrån medlemsbolagens behov. Ett deltagande ger bolagen möjlighet att påverka allmännyttans digitalisering och därigenom även skapa förutsättningar för framtidens boende och det smarta samhället.

Läs mer om digitaliseringsinitativet här

Målen är högt satta och vi på Egain för dagligen diskussioner och samtal med många personer som i sina yrkesroller på olika sätt arbetar hårt för att utveckla sina fastigheter. I denna artikelserie träffar vi ett par av dessa personer som var och en, utifrån deras roll beskriver sin syn på Klimatinitiativet och Digitaliseringsinitiativet och hur de själva arbetar mot målen.

• martina sjökvist
  • bostadstiftelsen platen
  • energiuppföljning
  • fastighetsdrift
  • energibesparing
  • energianvändning
  • energioptimering
  • egain talks
  • sveriges allmännytta
  • sabo

Egain Talks Del 5 - Bra systemkoll ger bättre inomhuskomfort hos Kustbostäder i Oxelösund

-Egain Edge tillsammans med vårt arbetssätt innebär att driftteknikerna har en bra överblick var någonstans åtgärder behövs och tydligt kan påvisa detta. Systemet är enkelt att arbeta i och det handlar inte enbart om att spara energi. Det handlar också om att säkerställa en bra komfort i våra lägenheter och skapa förtroende hos våra kunder.
Det säger Jonas Karlsson som är teknisk förvaltare på

Egain Talks Del 4 - Systemtänkande ända in i lägenheten i Stockholmshem

Allmännyttiga Stockholmshem, som är ett av Sveriges största bostadsföretag, har anslutit sig till allmännyttans klimatinitiativ. Det innebär att energianvändningen ska minska med 30 procent till år 2030.
-Att vi ska spara energi är alla överens om. Men det gäller att hitta de effektivaste metoderna för att nå målen. Vi har krav på oss inom Stockholmshem att vi ska kunna räkna hem en inves

Egain Talks Del 3 - Digitala verktyg inom Sveriges Allmännytta gör att energikurvorna pekar i rätt riktning för Knivstabostäder.

Under 2018 fick Sveriges Allmännyttas Digitaliseringsråd i uppgift att ta fram en agenda för allmännyttans digitalisering. Syftet är att organisationens medlemmar lättare ska kunna möta de krav, utmaningar och möjligheter som digitaliseringen skapar. Digitaliseringsinitiativet är en treårig satsning för att snabba på utvecklingen inom de allmännyttiga bostadsbolagen.
Norr om Stockholm finns det

Egain Talks Del 2 - Sollentunahem nära att nå Klimatinitiativets mål

Allmännyttiga Sollentunahem har länge varit framgångsrika när det gäller olika energibesparande åtgärder. Sedan man gick med i allmännyttans Skåneinitiativ 2007 har man sparat totalt 26 procent på energiförbrukningen i sina fastigheter.
Hösten 2018 avlöstes Skåneinitiativet av Klimatinitiativet vars mål är att spara 30 procent energi inom allmännyttan till 2030, räknat från 2007.
– Det målet

Egain Talks Del 1 – Sandvikenhus samarbetar med Egain kring allmännyttans klimatintiativ

Egain Talks – En artikelserie om personerna som engagerar sig i Sveriges Allmännyttas Klimatinitiativ.
Sveriges Allmännytta lanserade under hösten 2018 ett gemensamt upprop för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent från basåret 2007.
Målen är högt satta och vi på Eg

3 vågor av innovation som omformar framtiden för fastighetsförvaltning

Energieffektivitet är nyckeln till ett säkert, tillförlitligt, prisvärt och hållbart energisystem för framtiden. Det är det dolda överflödet i varje energiresurs som varje land besitter som håller hemligheten till det snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet att ta itu med energisäkerhet, miljö och ekonomiska utmaningar i framtiden.
Medan energieffektivitetspolitiken blir en allt mer viktig

Upptäck hur intelligent energioptimering förbättrar boendet i allmännyttan

Fastighetsförvaltare och ägare av allmännyttiga bostadshus har ansvar för skötsel av fastigheten och dess invånare och ska även ta hänsyn till fastighetens effekter på miljön. Alla dessa uppgifter kräver att man ska minska kostnaderna, erbjuda högsta kvalitet på produkter och tjänster och minimera påverkan på miljön. Det är en balansakt som kan kännas övermäktig.
Intelligenta teknologier för en