Egain Talks Del 5 - Bra systemkoll ger bättre inomhuskomfort hos Kustbostäder i Oxelösund

-Egain Edge tillsammans med vårt arbetssätt innebär att driftteknikerna har en bra överblick var någonstans åtgärder behövs och tydligt kan påvisa detta. Systemet är enkelt att arbeta i och det handlar inte enbart om att spara energi. Det handlar också om att säkerställa en bra komfort i våra lägenheter och skapa förtroende hos våra kunder.

Det säger Jonas Karlsson som är teknisk förvaltare på allmännyttiga Kustbostäder som har cirka 1 200 lägenheter i Oxelösunds kommun. Flertalet fastigheter är byggda på 1960- och 70-talet och det finns ett stort underhållsbehov. Kustbostäder sticker inte under stolen med att man haft synpunkter från hyresgäster som upplevt det kallt och dragit i en del lägenheter.

Jonas Karlsson har arbetat tre år i företaget med bland annat ansvar för energiuppföljning och att stötta förvaltare och driftspersonal när det gäller just energifrågor och teknik.

Kustbostäders samarbete med Egain har dock pågått längre än så. Men det är först på senare tid som en större satsning har gjorts på Egains energioptimeringssystem och med att installera sensorer i lägenheterna, som mäter temperatur och fukt.

-Vi åker inte ut akut på samma sätt som tidigare utan arbetar mer systematiskt med analys och uppföljning via systemet. Då felanmälan som berör inomhusklimatet minskat har också behovet av att besöka lägenheter för att utföra indikativa temperaturmätningar minskat, vilket frigör tid till annat. Nya fastighetssystem ställer dock vissa krav på organisationen så det går inte att bara att luta sig tillbaka och tro att allt sköter sig självt, konstaterar Jonas Karlsson.

- Vi använder aktivt analysverktyget i Egain Edge och vi utökade förra året med cirka 1 000 sensorer vilket innebär att samtliga lägenheter inom allmännyttan i Oxelösund nu är uppkopplade. I samband med detta har vi uppmärksammats på vissa brister och utfört åtgärder på värmesystemet som injustering och vissa fall även installerat nya värmecentraler. Åtgärderna har gett resultat, inte minst genom att felanmälan på inomhusklimatet sjunkit och att vi fått en minskad energianvändning, berättar Jonas Karlsson.

-Det överensstämmer också med vårt mål att både få ner energiförbrukningen och att samtidigt få en bättre inomhuskomfort med nöjda hyresgäster, förklarar Jonas Karlsson.

Kustbostäder arbetar för närvarande med att förnya sina energideklarationer enligt Boverkets normer där det ska framgå hur mycket energi det går åt i ett hus.

-Vi kan se att vi har minskat vår totala värmeförbrukning med 10,1 procent efter installation av Egains system inom fastighetsbeståndet, säger Jonas Karlsson.

Satsningen på Egain Edge innebär också ett förändrat arbetssätt där driftspersonal visat stort engagemang och ansvarstagande vilket varit en viktig del av framgångsfaktorn, enligt Jonas Karlsson.

-Men vi har fått bra support och råd från Egain från första början, med studiebesök hos andra fastighetsbolag, hjälp vid installation och att komma igång med systemet, avslutar Jonas Karlsson.

Nå målen i Sveriges Allmännyttas Klimatinitiativ

Läs del 1 - "Sandvikenhus samarbetar med Egain kring allmännyttans klimatintiativ"

Läs del 2 - "Sollentunahem nära att nå Klimatinitiativets mål"

Läs del 3 - "Digitala verktyg inom Sveriges Allmännytta gör att energikurvorna pekar i rätt riktning för Knivstabostäder."

Läs del 4 - "Systemtänkande ända in i lägenheten i Stockholmshem"

Egain Talks – En artikelserie om personerna som engagerar sig i Sveriges Allmännyttas Klimatinitiativ.

Sveriges Allmännytta lanserade under hösten 2018 ett gemensamt upprop för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent från basåret 2007.

Målen är högt satta och vi på Egain för dagligen diskussioner och samtal med många personer som i sina yrkesroller på olika sätt arbetar hårt för att utveckla sina fastigheter och nå målen till år 2030. I denna artikelserie träffar vi ett par av dessa personer som var och en, utifrån deras roll beskriver sin syn på Klimatinitiativet och hur de själva arbetar mot målen.