Egain Sustainable City Award tilldelas Sollentunahem!

På Egain arbetar vi varje dag för att hjälpa till att uppnå de mål för hållbar utveckling som presenteras av FN och undertecknats av över 130 länder. Byggnader står för 41% av Europas energianvändning och 36% av växthusgasutsläppen. Samtidigt sätter urbaniseringen än mer press på städernas förmåga att tillgodose människors behov.

Vi tror att vägen till framgång går genom den smarta staden och vill lyfta fram företag och organisationer som bidrar till målen. Det finns inget snabb svar. Att skapa en bättre framtid är något vi måste göra tillsammans. Därför vill vi på Egain lyfta fram bra exempel där man aktivt valt att vara en del av lösningen. Ett sätt som vi valt att göra detta på är genom Egain Sustainable City Award. Utmärkelsen delas ut till en fastighetsägare(privat, allmännyttig eller Brf) som på något sätt genom sina fastigheter bidragit till en mer hållbar värld.

Som pris planterar Egain 50 st träd i vinnarens namn och överlämnar ett diplom som bevis på ett framgångsrikt arbete. Trädplanteringen görs i samarbete med organisationen Vi Skogen. www.viskogen.se

Mottagare av Egain Sustainable City Award - Sollentunahem AB!

Motivering:

Sollentunahem AB har med goda resultat medverkat i Sveriges Allmännyttas Skåneinitiativ och dessutom antagit utmaningen med det efterföljande Klimatinitiativet i samma anda. Sollentunahem AB fortsätter att driva samhällsutvecklingen och bidrar som viktig kravställare i skapandet av Sollentuna Kommuns nya energiplan. Man nöjer sig inte med Sveriges övergripande mål om noll nettoutsläpp av växthusgaser till år 2045. Denna höga ambitionsnivå både historiskt, idag och i framtiden gör att Sollentunahem AB på ett föredömligt sätt bidrar till en mer hållbar stad.

Stort grattis önskar vi på Egain!

Lars-Göran Andersson, Driftchef på Sollentunahem kommenterar:

Sollentunahem har sedan vi gick med i Sveriges Allmännyttas upprop Skåneinitiativet försökt ta vår del av ansvaret för en minskad klimatpåverkan. Vi fortsätter nu detta arbete genom att delta i fortsättningen på Skåneinitiativet – Klimatinitiativet samt att vi är en aktör i Sollentuna kommuns arbete med att ta fram en energiplan som ska säkerställa vår energiförsörjning samt tydliggöra vad som krävs för att uppnå de energi och klimatmål som är beslutade nationell samt för vår kommun. Det är nödvändigt att vi alla arbetar tillsammans mellan kommun, bostadsbolag, leverantörer och fram för allt våra kommunmedborgare om vi skall kunna skapa en värld där våra efterkommande kan ha en bra framtid.

Samtliga anställda på Sollentunahem är hedrade över att nu få ta emot Egain Sustainable City Award som ett kvitto på att vi gör rätt saker. Vi kommer att fortsätta vårt arbete med att göra vad vi kan för att minska klimatpåverkan tillsammans med våra medaktörer.

Lars-Göran Andersson, Johan Stranneryd & Filip Egeborg, Sollentunahem[/caption]

Bli inspirerad av tidigare mottagare!