Brf Riksdagsmannen pilot för digitalisering i Mjölby

Foto: www.hsb.se/ostergotland/brf/riksdagsmannen/[/caption]

-Av de fyra föreningar som jag är förvaltare för så är min egen förening lite av en pilot när det gäller möjligheterna att digitalisera med hjälp av Egains energioptimeringssystem. Det säger Lars Bengtsson som är förvaltare för fyra HSB-föreningar i Mjölby med totalt 310 lägenheter.

Själv bor han i Brf Riksdagsmannen som stod inflyttningsklart 1965 som en del av miljonprogrammets bostadsbyggande. Föreningen består av 138 lägenheter i fyra 7-vånings höghus.

Föreningen tittar aktivt på olika sätt att digitalisera och man har redan stött på exempel där man fått nytta av sina investeringar. Efter att under 2019 har installerat Egains mätning av temperatur och fukt med sensorer i samtliga lägenheter så upptäcktes det att lägenheterna på det översta planet visade blått på färgskalan i analysverktyget och det konstaterades att det är för kallt i lägenheterna. Arbete pågår nu tillsammans med en rörfirma att åtgärda problemen, berättar Lars.

-Vi kan konstatera att vi ringat in problemet och att vi kommer att kunna åtgärda det. Det hade vart svårt att göra detta om vi inte satsat på att mäta i alla våra lägenheter. - Lars Bengtsson, Förvaltare, HSB Brf Riksdagsmannen i Mjölby

-Vi kan konstatera att vi ringat in problemet och att vi kommer att kunna åtgärda det. Det hade vart svårt att göra detta om vi inte satsat på att mäta i alla våra lägenheter. Ambitionen är att efter intrimningen kunna få ner energianvändningen och få en bra komfort i alla lägenheter. Vi har på det viset blivit lite av en pilot för de tre andra föreningarna, varav ytterligare en förening nu valt att satsa på Egains system baserat på de goda erfarenheterna, säger Lars Bengtsson.

De tre andra HSB-föreningarna som Lars är förvaltare för är Brf Statsmannnen, Brf Hertig Johan och Brf Domaren. Jobbet som förvaltare i de fyra föreningarna innebär ett ansvar både för den ekonomiska och tekniska förvaltningen. Lars Bengtsson sitter också i styrelsen i de fyra bostadsrättsföreningarna.

En vanlig dag på jobbet för Lars är varierande och kan pendla mellan att administrera fakturor, ta emot boende på expeditionen och vara ute på fältet och göra inspektioner eller möta entreprenörer.

Flera stora jobb är på gång i de fyra föreningarna som stambyten och fönsterbyten men också att hitta nya digitala lösningar i driften av fastigheterna som exempelvis olika boknings- och informationssystem för att underlätta för de som bor i föreningarna.

Exempelvis är en ny tvättstuga på gång i Brf Riksdagsmannen med åtta självdoserande tvättmaskiner och med bokningsfunktioner på nätet där du kan boka tvättstugan hemifrån. Det går även att boka bastu och gym på nätet.

Via HSB Östergötland har man också fått hjälp och inspiration när det gäller att utveckla den digitala informationen till medlemmarna via exempelvis digitala anslagstavlor i portarna.

Det handlar om digitala investeringar som idag efterfrågas av de som tittar på att köpa en lägenhet och som i förlängningen även ökar värdet på lägenheterna, avslutar Lars Bengtsson.

Vill du veta mer om fördelarna med att mäta och digitalisera din byggnad? Kontakta oss då via nedan knapp.

Jag vill veta mer!