Krafttag för att rädda planeten

FN:s klimatmål för minskade koldioxidutsläpp är inte längre tillräckliga. Det är hög tid att förändra världen och vi måste börja med byggnaderna – de värsta miljöbovarna i dramat.

Enligt FN-organet Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) räcker det inte längre att uppnå en utsläppsnivå som är lika med noll. Vi måste nå så långt att vi producerar negativa utsläpp, genom att aktivt reducera koldioxid från atmosfären för att reducera den globala uppvärmningen till den nivå den låg på före industrialiseringen. Inte bara FN har reducering av CO2 högst upp på agendan. I Sverige är regeringens mål att vi ska vara ledande på att implementera klimatmålen för 2030 i Sverige.

– Byggnader står för 41 procent av världens totala energianvändning och 36 procent av CO2-utsläppen. Omvandlingen till mer energieffektiva byggnader går för långsamt. Trots en vilja till förändring är det svårt för många fastighetsägare och chefer att prioritera detta eftersom de flesta lösningar innebär en stor initial investering med lång återbetalningstid, säger Jon Åkerström, Produktchef på Egain.

Egains övergripande mål är att stoppa alla onödiga utsläpp från bostadshus och påverkan på samhället vi lever i. Deras lösning Egain Edge hanterar över 6 miljoner datapunkter varje dag. Informationen som bearbetas av den självlärande AI-motorn optimerar energitillförsel och inomhusklimat dygnet runt, året runt. De smarta algoritmerna tar hänsyn till en mängd parametrar såsom byggnadens fysik, geografiska position, den aktuella platsens väder idag och imorgon, samt mänskligt beteende. Eftersom algoritmen är självlärande uppdateras den löpande med data från fastigheten och blir därför kontinuerligt mer effektiv i sin optimering

– Våra kunder reducerar uppvärmningskostnaden med 10-20 procent. Egain appliceras enkelt på alla befintliga styrsystem utan kostsamma omprogrammeringar och är kompatibelt med de allra flesta befintliga inomhussensorer på marknaden. Genom enkla uppdateringar i befintliga system får du del av alla Egains fördelar och kan öka effektiviteten ytterligare utan att behöva investera i ny hårdvara. Dessutom finns APIer mot tredjepartslösningar och tredjepartsinfrastruktur. Detta innebär låga installationskostnader, samtidigt som den löpande optimeringen av energianvändningen gör att investeringen ofta tjänas igen på mindre än ett år, säger Jon Åkerström.

Energibolagen tar numera extra betalt för energitoppar. Har du otur kan du bli fakturerad hälften av din årskostnad bara under några få riktigt kalla dagar. Egain Edge gör att kunderna kan undvika kostsamma energidebiteringar med tjänsten Peak control, vilket innebär att man värmer upp huset när systemet vet att en köldknäpp är på väg, samt efter att köldtopp avtagit. På så vis håller man inomhustemperaturen jämn utan att behöva höja värmen just under de dagar tariffen är som högst.

Intresset för energioptimering är stort och i flera länder finns Egain Edge installerat i stor skala. I den finska staden Jyväskylä har man installerat systemet i 99 procent av alla kommunala bostäder. Victoria park, en av landets största privata bostadsägare, har 14 000 lägenheter uppkopplade med Egains IoT service. I Berlin har 68 publika byggnader utrustats med Egains energioptimeringslösning som ett första steg i en strävan mot att 2025 ha reducerat utsläppen av CO2 med 30.000 ton.

– Vi som arbetar med energioptimering och hållbarhet ser att det finns ett stort behov i branschen och att många försöker hitta nyckeln till ett problem som vi redan löst. Vi har en fantastisk lösning på fastighetsbranschens hållbarhetsproblem och våra kunder är pionjärer som verkligen tar ansvar och digitaliserar för en bättre planet, avslutar Jon Åkerström.

• Boendefrågor