Har du modet att bli framgångsrik?

När det kommer till att visa upp sig för potentiella kunder och berätta om denna innovation så är det plötsligt något som händer – modet sviker. Några företagare har sagt att man räknar med att man ska bli ”upptäckt” eftersom deras idé är så bra och därför behöver man inte göra något mer än att vänta. Det är en märklig företeelse och det gör mig extremt frustrerad och jag kan inte påstå att det blir lättare ju längre jag varit i branschen.

Det finns inte mycket man kan göra men det är synd att så många idéer och så mycket kreativitet går till spillo.

Det krävs mod och tillit för att profilera och marknadsföra sig och för att släppa in andra kompetenser i sitt företag.

Företagare och entreprenörer lägger ner oerhörda summor, både i tid och pengar, för att utveckla sina idéer men budgeterar sällan för kvalificerad marknadsföring. Man tar hellre en genväg och låter man grannens 15-åring göra materialet. Hur ska man då kunna bli trovärdig? Frågan är bara om man skulle släppa in samma 15-åring för att skruva i motorn på nya bilen? Eller hålla i kniven när du ska operera dig?

Allt måste hänga ihop och signalera samma sak, säljer man kvalitet så måste allt signalera kvalitet. Inte förglömma kommunikationen till medarbetarna.

Att bygga ett starkt varumärke kräver både kunskap, insikt och uthållighet. Och beslutar man sig för att satsa på att bygga ett starkt varumärke så är möjligheten mångfalt större att företaget blir framgångsrikt och det är verkligen en affärsstrategisk fråga.

Kikki Högberg, varumärkesstrateg

kikki@hogberg-gruppen.com